از تبلت ويندوزي تا لپ تاپ سرفس؛ مروري بر سفر 5 ساله مايكروسافت در حوزه سخت افزار

۱۳۶ بازديد

حدود پنج سال قبل، هيچكس مايكروسافت را به خاطر محصولات سخت افزاري اش نمي شناخت؛ البته چندين قطعه لوازم جانبي از سوي اين شركت معرفي شده بود و مدتي هم از حضور اكس باكس در بازار مي گذشت، ولي در حوزه كامپيوترهاي شخصي همه چيز براي آنها در نرم افزار خلاصه مي شد.

مايكروسافت در سال 2012 با معرفي سرفس پرو و سرفس آر تي وارد كسب و كار PC شد

از اواسط سال 2012 ورق برگشت؛ مايكروسافت از دو تبلت حرفه اي به نام هاي «سرفس پرو» و «سرفس آر تي» رونمايي كرد كه ورود رسمي اين كمپاني را به كسب و كار كامپيوترهاي شخصي رقم زدند. در آن زمان تصميم ردموندي ها كمي عجيب مي نمود، به خصوص اينكه تبلت هاي ويندوزي چندان محبوب نبودند؛ با اين حال كمپاني مذكور پا پس نكشيد و مسيرش را ادامه داد تا هر سال شاهد نوآوري هاي بيشتري از سوي آنها باشيم.

 

 

با اينكه فروش اين محصولات چندان چنگي به دل نمي زد، اما مايكروسافت بر ايده اش پافشاري كرد و توانست سرفس را از جايگاه يك تبلت نه چندان محبوب به سطح يك كامپيوتر شخصي همه كاره برساند. حال با معرفي «لپ تاپ سرفس» كمپاني مذكور مي خواهد براي نخستين بار به جنگ رقبايي نظير Dell و اچ پي (كه مدتهاست از ويندوز حمايت مي كنند) و حتي خانواده مك بوك اپل برود.

تبلت سرفس آر تي يكي از ضعيف ترين محصولات سخت افزاري مايكروسافت لقب گرفت

واضح است كه پيمودن اين راه به هيچ وجه ساده نبوده؛ تبلت هاي سرفس با ظاهر جذاب و رنگ هاي چشم نواز در ابتدا بسيار مورد توجه قرار گرفتند، اما نقد و بررسي هاي اوليه حكايت از عملكرد كمتر از حد انتظار آنها داشت. سري پرو (Pro) شارژدهي ضعيفي داشتند، نه به اندازه تبلت ها ظريف و سبك بودند، و نه توان عملياتي شان به لپ تاپ هاي حرفه اي مي رسيد. نهايتاً مدل «سرفس آر تي» مبتني بر پردازنده ARM با انتقادات گسترده روبرو شد كه بخش اعظم آن به پشتيباني ضعيف اين نسخه از ويندوز برميگشت.

 

 

«سرفس آر تي» همچون تمامي دستگاه هاي مبتني بر ويندوز RT با شكست مواجه شد و اگرچه مايكروسافت «سرفس 2» را با سخت افزاري قوي تر عرضه كرد، اما كاربران به صراحت اعلام كردند نسخه كاملي از ويندوز را با قابليت اجراي تمامي اپليكيشن هاي دسكتاپ مي خواهند، نه كمتر از آن.

موفقيت سرفس پرو 2 و 3 نگاه كاربران را به محصولات مايكروسافت تغيير داد

خوشبختانه مايكروسافت متوجه شد كه بايد توانش را به ساخت كامپيوترهاي كامل و همه كاره معطوف سازد، نه تبلت هايي در سطح آيپد. نگاه اين كمپاني به سمت PC هاي هيبريدي 2-در-1 تغيير جهت داد و با استفاده از پردازنده هاي قوي تر و كم مصرف تر، توانست به اين مهم دست يابد؛ سرفس پرو 2 و سرفس پرو 3 توانستند در نقش يك كامپيوتر حرفه اي نياز كاربران را برآورده سازند.

 

 

در سال 2015 بود كه سرفس به جايگاه مطلوبش نزديك شد. مايكروسافت تصميم گرفت به جاي تمركز بر ويندوز آر تي، نسخه ارزان قيمت تري از تبلت هاي سرفس پرو را به نام «سرفس 3» عرضه كند، محصولي كه از نسخه كامل ويندوز بهره مي برد و با قيمت زير 500 دلار، هم به عنوان تبلت و هم در نقش لپ تاپ عمل مي كرد. پس از آن سرفس پروي 4 هم با استقبال گسترده اي روبرو شد، چون دستگاهي پرقدرت در ابعادي ظريف و سبك به شمار مي رفت.

سرفس بوك، نخستين لپ تاپ مايكروسافت بود كه براي رقابت با مك بوك پرو عرضه شد

در همين سال، مايكروسافت ستاره ديگري را به خانواده محصولاتش افزود: سرفس بوك. اين دستگاه نخستين لپ تاپ ردموندي ها به شمار مي رفت كه با نمايشگر 13 اينچي بسيار با كيفيت، شارژدهي بالا، طراحي زيبا و البته توان پردازشي فوق العاده براي رقابت با مك بوك پرو هاي اپل عرضه شد. از همه مهم تر اينكه تنها با فشردن يك دكمه، مي توانيد نمايشگر را از بدنه جدا كرده و آن را به تبلتي سبك وزن مجهز به پردازنده هاي كلاس لپ تاپ تبديل نماييد.

 

 

البته برخي كارشناسان از طراحي خاص لولاي اين لپ تاپ و قيمت بالاي آن به عنوان نكات منفي در فهرست ويژگي هاي سرفس بوك نام برده اند، اما بسياري ديگر معتقدند مايكروسافت با معرفي اين محصول توانست ديگر توليدكنندگان نوت بوك را به چالش بكشد و آنها را به ارائه دستگاه هايي قدرتمند و زيبا تر ترغيب نمايد.

سرفس استوديو به سرعت به يكي از آرزوهاي طراحان گرافيكي بدل شد

در سال 2016 شاهد تصميم جسورانه ديگري از سران اين غول تكنولوژي بوديم؛ مايكروسافت نخستين كامپيوتر دسكتاپ خود يعني «سرفس استوديو» را معرفي كرد كه اگرچه در نگاه اول شبيه ديگر PC هاي همه كاره روميزي به نظر مي رسيد، اما ويژگي هاي برجسته، قابليت تغيير زاويه نمايشگر، و به خصوص لوازم جانبي اختصاصي از جمله قلم استايلوس و «سرفس دايال»، به سرعت آن را به يكي از آرزوهاي طراحان گرافيكي بدل كرد.

 

 

قيمت بالاي سرفس استوديو (بيش از 3000 دلار) و فقدان قابليت ارتقاء سخت افزاري را مي توان به عنوان معايب اصلي اين محصول برشمرد، اما به هر حال مايكروسافت نشان داد مي تواند كامپيوتر دسكتاپي بسازد كه از همه نظر با برترين محصولات روز دنياي تكنولوژي برابري مي كند و حتي در مواردي از آنها سرتر است.

مايكروسافت هيچگاه در حوزه موبايل موفقيتي به دست نياورد

با وجود اين گام هاي مثبت، مايكروسافت نتوانست در حوزه موبايل درخشش كافي داشته باشد و حتي خريد نوكيا هم گره كار آنها را باز نكرد. به تازگي هم مشخص شد كه اين كمپاني پلتفرم ويندوز فون را به طور كامل كنار گذاشته. حتي با وجود موفقيت سرفس پروي 4 و سرفس 3، بيش از يك سال است كه شاهد به روز رساني آنها نبوده ايم و توليد سرفس 3 هم در ماه پاياني سال 2016 متوقف شده است.

 

 

بدين ترتيب تعجبي ندارد كه در آخرين گزارش عملكرد مالي مايكروسافت، كاهش 26 درصدي در فروش خانواده محصولات سرفس عنوان شده كه رقمي بيش از يك ميليون دستگاه را شامل مي شود. براي مقايسه كافيست بدانيد اپل در حوزه كامپيوترهاي شخصي پنج برابر و در زمينه تبلت حدود 12 برابر از ردموندي ها بيشتر فروش دارد، حتي با وجود اينكه فروش آيپد روز به روز كمتر مي شود.

شايد بگوييد اين دو كمپاني را نبايد با يكديگر مقايسه كنيم، اما حقيقت اين است كه مايكروسافت براي حضور در عرصه سخت افزار و ارائه يك پلتفرم مشترك در قالب سبد خريدي كامل، بايد اپل را الگوي خويش قرار دهد، و تا به اينجا ديده ايم كه سرفس هنوز راه زيادي براي رسيدن به جايگاهي رقابتي پيش رو دارد.

 

 

شايد لپ تاپ سرفس مجهز به ويندوز 10 اس همان محصولي باشد كه هواداران مايكروسافت منتظرش بودند

با همه اين تفاسير، كنفرانس آموزشي اخير مايكروسافت موسوم به microsoftEDU كه با معرفي نسخه جديد سيستم عامل محبوب ويندوز يعني Windows 10 S و لپ تاپ سرفس همراه بود، دوباره اميدها را در دل هواداران اين كمپاني زنده كرد و آنها را اميدوار ساخت كه شايد در آينده باز هم محصولات سخت افزاري بيشتر و متنوع تري را شاهد باشيم.

لپ تاپ سرفس هيچ ويژگي عجيب و غريبي ندارد، نه نمايشگرش از بدنه جدا مي شود و نه قابليتي نوآورانه را ارائه مي كند؛ در واقع اين لپ تاپ را مي توان ساده ترين سخت افزار مايكروسافت دانست كه تا به امروز توليد شده است. با اين حال شايد رمز موفقيتش نيز همين باشد: دستگاهي ساده و به دور از پيچيدگي با طراحي ظريف، وزن كم، كيفيت ساخت بالا و كاربرد آسان.

 

 

يكي از نكات جالب توجه در مورد لپ تاپ سرفس اين است كه اگرچه با نسخه سبك و كم حجم ويندوز 10 اِس عرضه مي شود، اما كاربران در صورت نياز مي توانند آن را به نسخه كامل ويندوز 10 پرو ارتقاء دهند و تمام نرم افزارهاي دسكتاپ را روي آن به اجرا درآورند.

مي بينيم كه فقط طي پنج سال، مايكروسافت از يك شركت مبتدي در حوزه سخت افزار، به سطحي از توانايي و اعتماد به نفس رسيده كه مي تواند محصولي ساده و كاربردي را براي رقابت با بزرگان اين صنعت معرفي كند؛ محصولي كه به هيچ ويژگي خاص و عجيبي براي برجسته شدن نياز ندارد. لپ تاپ سرفس شايد فقط يك نوت بوك ساده باشد، اما احتمالاً همان چيزيست كه علاقه مندان به اين شركت و كاربران پرسابقه ويندوز انتظارش را مي كشيدند؛ ماه هاي آتي مي تواند نشان دهد كه آيا تصميم ردموندي ها درست بوده يا خير.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.