كارگردانان هاليوودي كه در فيلم هاي خود از فرزندانشان استفاده مي كنند

۱۳۷ بازديد

آيا مي دانستيد كارگردانان هاليوودي نيز پارتي بازي مي كنند؟!!! شايد هيچ كسب و كار و تجارتي در دنيا از لحاظ زرق و برق و در چشم بودن به پاي فعاليت هاليوود و سينما در كل نرسد. فعاليت در دنياي سينما نيز معمولاً يك حرفه خانوادگي است. در اين ميان كارگردانان يكي از اركان مهم اين حرفه را تشكيل مي دهند كه نقش مهمي نيز در تسري اين حرفه در خانواده خود دارند. كارگردانان هاليوودي نيز عليرغم حرفه اي بودن در اين حوزه و تمامي وسواسي كه در انتخاب بازيگران دارند گاهي اوقات از اعضاي خانواده خود در فيلم هايشان استفاده مي كنند.

در برخي از موارد وقتي كه تيتراژ پاياني يك فيلم را نگاه مي كنيد انگار در حال بررسي شجره نامه يك خانواده هستيد و نام هاي خانوادگي مشابهي كه در فهرست بازيگران و عوامل مي بينيد شما را به فكر فرو مي برند. اگر چه به دليل وسعت دنياي هاليوود گاهي اين شباهت ها در نام هاي خانوادگي طبيعي است اما بايد بدانيد كه بسياري از كارگردانان هاليوودي سرشناس در برخي از فيلم هاي خود از فرزندانشان به عنوان بازيگر استفاده كرده اند. بدين ترتيب مي توان ادعا كرد كه اگر پدر يا مادر سرشناسي در هاليوود به خصوص به عنوان كارگردان داشته باشيد شانس شما براي حضور در اين عرصه و موفقيت در آن بيشتر خواهد بود. در ادامه اين مطلب قصد داريم شما را با اعدادي از كارگردانان هاليوودي آشنا كنيم كه در فيلم هاي خود از فرزندانشان استفاده كرده اند.

۱- كريستوفر نولان

كارگردانان هاليوودي

كريستوفر نولان به عنوان يكي از بزرگترين كارگردانان هاليوودي همواره در انتخاب بازيگران براي فيلم هاي خود نهايت دقت و وسواس را به كار برده است. همچنين وي در برخي از فيلم هايش نشان داده كه سعي مي كند بين فعاليت خود به عنوان يك كارگردان هاليوودي و پدر خانواده تعادل برفرار كند. وي براي اين كه هر دو مهارت خود را در فيلم هايش به تصوير بكشد گاهي از فرزندان خود در فيلم هايش استفاده مي كند. مگنوس، پسر نولان، در فيلم «تلقين» «Inception » در نقش پسر كوچك دومينيك كاب ظاهر شد و پسر ديگرش اوليور نيز در فيلم «حيثيت» (The Prestige) نقش كودك تازه متولد شده آلفرد بوردن را بازي كرد.. دخترش، فلورا، و ديگر پسرش، روري، نيز نقش هاي كوتاه و جانبي در فيلم هاي پدرشان داشته اند.

فلورا در فيلم «بين ستاره اي» (Interstellar) نقش يكي از دختران سوار بر كاميون را بازي كرد و روري نيز در فيلم «شواليه تاريكي برمي خيزد» (The Dark Knight Rises) يكي از كودكاني بود كه در صحنه مربوط به پل سوار بر اتوبوس مدرسه بود. همچنين وي از اسم فرزندانش براي نام هاي مستعار فيلم هاي خود استفاده مي كند كه از گزند دزديدن عنوان فيلم هاي مشهور در امان باشد. براي مثال وي از عنوان «مگنوس ركس» براي فيلم «شواليه تاريكي بر مي خيزد» و از عنوان «نامه فلورا» براي فيلم «بين ستاره اي» استفاده كرد.

۲- كلينت ايستوود

كارگردانان هاليوودي

يكي از فوايد بازيگر و كارگرداني بزرگ بودن در عرصه هاليوود اين است كه هنگام انتخاب بازيگران مي توانيد اعمال نفوذ قابل توجهي داشته باشيد و كلينت ايستوود نيز از همين مزيت براي تشكيل يك خانواده بزرگ هاليوودي استفاده كرده است. وي در فيلم «قدرت مطلق» (Absolute Power) از دخترش كيمبر لين ايستوود در نقش يك ليدر تور گردشگري استفاده كرد كه بعدها تمركزش را بيشتر روي كار در زمينه گريم قرار داد. پسرش مورگان ايستوود نيز نقش هاي كوتاهي در فيلم هاي «بچه اشتباهي» (Changeling) و «دختر ميليون دلاري» (Million Dollar Baby) داشت.

كاترين ايستوود نيز همراه با خواهر ناتني اش فرانچسكا ايستوود در فيلم «پسران جرسي» ( Jersey Boys) حضور يافت. آليسون ايستوود نيز نقش هاي كوتاهي در برخي از فيلم هاي پدرش مانند «برانكو بيلي» (Bronco Billy)، «نيمه شب در باغ خوب و بد» (Midnight in the Garden of Good and Evil) و «قدرت مطلق» داشته است. اما كايل ايستوود برخلاف خواهر و برادرانش، موسيقي را به بازيگري ترجيح داده است اما اين موضوع نيز مانع از ان نشد كه در برخي از فيلم هاي معروف پدرش مانند «جوزي ولز ياغي» (The Outlaw Josey Wales)، «مرد هانكي تانكي» (Honkytonk Man)، «پل هاي مديسون كانتي» (The Bridges of Madison County) و «جي ادگار» (J. Edgar) حضور نداشته باشد.

در نهايت نيز اسكات ايستوود كه تمركز خود را بيشتر از سايرين بر روي بازيگري قرار داده در فيلم هاي «گرن تورينو» (Gran Torino)، «پرچم هاي پدران ما» (Flags of our Fathers) و «شكست ناپذير» (Invictus) نقش هاي بزرگ تري داشته و در فيلم هايي غير از فيلم هاي پدرش مانند «سرنوشت خشمگين» و «جوخه انتحار» نيز حضور داشته است.

۳- ران هاوارد

كارگردانان هاليوودي

ران هاوارد يكي از كارگردانان هاليوودي مشهور است كه فيلم هاي بزرگي مانند «ذهن زيبا» (A Beautiful Mind)، «آپولو ۱۳» (Apollo 13)،«پيله» (Cocoon) و «اسپلش» (Splash) را ساخته است. اما جداي از كارگرداني مشهور بودن، وي پدر برايس دالاس هاوارد نيز هست كه خود به بازيگري شناخته شده تبديل گشته است. او حرفه بازيگري خود را با كار براي پدرش آغاز كرده و نقش هاي كوتاهي در فيلم هاي «بچه داري» (Parenthood)، «آپولو ۱۳»، «چگونه گرينچ كريسمس را دزديد» (How the Grinch Stole Christmas) و «ذهن زيبا» ايفا كرد. اگر چه وي ديگر در فيلم هاي مستقل از پدرش نيز بازيگري شناخته شده به شمار مي رود اما بدون شك حضور اوليه در فيلم هاي پدرش بود كه او را به هاليوود شناساند.

۴- جاد آپاتو

كارگردانان هاليوودي

شايد استفاده از خانواده در فيلم ها كار بسيار جالبي باشد اما هيچ كارگردان هاليوودي تاكنون مانند جاد آپاتو اين كار را انجام نداده است، آن هم در فيلم «اين است ۴۰» (This Is 40). اين فيلم داستان مردي را روايت مي كند كه در آستانه ميانسالي با همسر صبور و دو فرزند شلوغ و شيطانش زندگي مي كند كه در آن همسر واقعي آپاتو، لزلي مان، و دو دخترشان ماود آپاتو و آيريس آپاتو حضور داشتند. البته جاد خود در اين فيلم حضور نداشته و نقش مرد خانواده را پل راد بازي مي كرد. همچنين دو دختر و همسر آپاتو در فيلم ديگر وي با نام «آدم هاي بامزه» (Funny People) نيز حضور داشتند.

۵- ريچارد لينكليتر

كارگردانان هاليوودي

فيلم «پسرانگي» (Boyhood) را بايد يكي از جاه طلبانه ترين فيلم هاي هاليوودي دانست كه تاكنون ساخته شده است. اين فيلم كه تصويربرداري صحنه هاي آن در طول يك دهه انجام گرفته داستان پسربچه اي به نام ميسون (الار كولترين) را روايت مي كند كه بعد از جدا شدن والدينش از يكديگر رفته رفته بزرگ شده و تغيير مي كند. اين موضوع كه كمتر بازيگري حاضر مي شود يك دهه از عمرش را به يك فيلم واحد اختصاص دهد دليل خوبي بود كه لينكليتر در تصميمي عاقلانه از دخترش، لورلي لينكليتر در نقش سامانتا، خواهر بزرگتر ميسون، استفاده كند. بازي او نيز در اين نقش مانند ديگر بازيگران بسيار طبيعي و بي نقص بود و اين موضوع نشان داد كه او از استعداد لازم در اين زمينه برخوردار است و نقش هايي كه بعدها وي در فيلم هاي ديگر بازي كرد مويد اين مطلب بود.

۵- كوين اسميت

كارگردانان هاليوودي

گاهي اوقات برخي از والدين براي نامگذاري فرزندان خود از شخصيت هاي دوست داشتني مورد نظر خود در فيلم ها استفاده مي كنند. كوين اسميت نيز به عنوان يك پدر و يكي از شناخته شده ترين كارگردانان هاليوودي براي نامگذاري دخترش، هارلي كويين، از شخصيت شرور فيلم «بتمن» استفاده كرده است. علاوه بر اين نامگذاري جالب وي از دخترش در فيلم هاي متعددي مانند «جي و باب ساكت پاتك مي زنند» (Jay and Silent Bob Strike Back)، «دختر جرسي» (Jersey Girl)، «عاج فيل» (Tusk) و تعدادي ديگر از فيلم هاي خود استفاده كرده است. حتي او در يكي از اپيزودهاي سريال «سوپر گرل» (Supergirl) كه پدرش كارگرداني آن را بر عهده داشت نيز حضور يافت.

۶-آلفرد هيچكاك

كارگردانان هاليوودي

در موارد قبلي تنها از كارگردانان هاليوودي مدرن نام برديم اما بايد بدانيد كه سنت استفاده از فرزندان در فيلم هاي خود در ميان كارگردانان هاليوودي سنتي ديرينه است كه قبل از قرن ۲۱ نيز رواج داشت. براي مثال استاد دلهره و تعليق در سينما، آلفرد هيچكاك از دختر خود در بسياري از فيلم هاي مشهورش استفاده كرد. پاتريشيا هيچكاك در فيلم هاي «رواني» (Psycho)، «غريبه ها در قطار» (Strangers on a Train) و «ترس صحنه» (Stage Fright) كه همگي از فيلم هاي مشهور پدرش بودند حضور داشت. البته پاتريشيا بعدها در فيلم هاي متعدد ديگري كه پدرش هيپ نقشي در ساخت آن ها نداشت نيز حضور يافت و به بازيگري شناخته شده تبديل شد.

۷- فرانسيس فورد كوپولا

كارگردانان هاليوودي

اگرچه با شنيدن نام فرانسيس فورد كوپولا اولين چيزي كه به ذهنمان مي رسد عنوان و فيلم «پدرخوانده» است اما بايد بدانيد كه فرانسيس در زندگي خصوصي اش يك پدر بسيار مهربان و متعهد استو دخترش سوفيا كوپولا نيز اكنون مانند پدرش يكي از بزرگ ترين و شناخته شده ترين كارگردانان هاليوودي است اما قبل از روي آوردن به كارگرداني، پدرش از او در برخي از فيلم هاي مشهور خود به عنوان بازيگر استفاده كرد. براي مثال وي در فيلم هاي «بيگانگان» (The Outsiders)، «ماهي جنگي» (Rumble Fish)، قسمت هاي اول و دوم «پدر خوانده» توسط پدرش به كار گرفته شد و در قسمت سوم اين مجموعه نيز جايگزين ويونا ريدر براي ايفاي نقش ماري كورلئونه شد كه اين اتفاق با انتقاداتي همراه شد و كوپولا به پارتي بازي و قوم و خويش پرستي متهم گرديد.

۸- جان هيوستون

كارگردانان هاليوودي

شايد اگر جان هيوستون نبود الان درك ما از سبك نوآر بسيار متفاوت از امروز بود. او كارگرداني و نويسندگي فيلم «شاهين مالت» (The Maltese Falcon) را بر عهده داشت كه در دهه هاي آينده معياري براي ساخت فيلم هاي كارآگاهي- جنايي بود. هيوستون چنان كارگردان شناخته شده و مشهوري بود كه هر بازيگري آرزوي همكاري با او را داشت اما دخترش آنجليكا هيوستون، گفته كه عاشق نقش خود در فيلم پدرش با عنوان «قدم زدن با عشق و مرگ» (A Walk with Love and Death) نبوده است. البته بعدها وي در فيلم ديگر پدرش با عنوان «شرف خانواده پيتزي» (Prizzi’s Honor) بازي كرد كه جايزه اسكار بهترين بازيگر زن را براي وي در پي داشت.

۹- ارني لايولي

كارگردانان هاليوودي

عموماً كارگردانان هاليوودي مشهور از فرزندان خود به عنوان بازيگر استفاده مي كنند زيرا از چنان قدرت و اعتباري برخوردار هستند كه توانايي اين كار را داشته و لازم نيست نگران افكار و نظرات ديگران در اين مورد باشند. از اين رو به ندرت اتفاق مي افتد كه بازيگري نوجوان بتواند در شهرت از والدين خود نيز پيشي بگيرد. اما اين همان اتفاق نادري است كه در سال ۱۹۹۸ براي ارني لايولي افتاد زماني كه نقش كوتاهي را در فيلم «مرد شني» (Sandman) به دختر خود بليك لايولي دارد. در كمال ناباوري اين تنها فيلمي بود كه ارني لايولي كارگرداني كرد و كمتر كسي آن را به ياد دارد اما اين فيلم دستكم باعث شهرت بليك لايولي شده و از آن به بعد وي در فيلم هاي متعدد ديگري كه هيپ ارتباطي با پدرش نداشتند حضور يافت.

۱۰- ايوان ريتمن

كارگردانان هاليوودي

شايد اسم اين كارگردان هاليوودي نسبتاً مشهور را كمتر شنيده باشيد اما بدون شك فيلم هاي كمدي كلاسيكي كه او ساخته بيشتر از خودش به ياد آورده مي شوند؛ فيلم هاي از قبيل «شكارچيان روح» (Ghostbusters)، «پليس مهد كودك» (Kindergarten Cop) و «دوقلوها» (Twins). بعد از موفقيت اين فيلم ها ريتمن از قدرت و اعتبار خود براي بازي دادن به پسرش، جيسون، در برخي از فيلم هاي خود استفاده كرد و بدين ترتيب بود كه جيسون در فيلم هاي بعدي پدرش مانند «شكارچيان روح ۲» (Ghostbusters II)،  «دَيو» (Dave) و «روز پدر» (Fathers’ Day) حضور يافت.

البته جيسون ريتمن رفته رفته از سايه پدر خارج شده و خود اكنون از كارگردانان هاليوودي شناخته شده به شمار مي رود كه فيلم هاي خوبي مانند «پا در هوا» (Up In The Air) و «جونو» (Juno) را كارگرداني كرد و در زمينه تهيه كنندگي نيز سابقه دريافت جايزه اسكار را براي فيلم «ويپلش» (Whiplash) در كارنامه خود مي بيند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.