ناسا تكه سنگ به جا مانده از مريخ در زمين را به سياره سرخ پس مي فرستد

۱۵۹ بازديد

سازمان فضايي ناسا قصد دارد تكه سنگ كوچكي به نام «SaU008» كه ميليون ها سال پيش از مريخ جدا شده و در قالب يك شهاب سنگ با زمين برخورد كرده را مجدداً به خانه بفرسjد. SaU008 طي سال 1999 ميلادي در كشور عمان كشف شد و يكي از 200 تكه سنگي است كه استحكام كافي براي پيمودن مسير بازگشت به خانه را دارد.

ناسا مي گويد به صورت سالانه، صدها نمونه از تكه سنگ هاي باقي مانده از شهاب سنگ ها در اختيار محققين سراسر جهان قرار مي گيرد؛ اما اين نخستين باري است كه اين سازمان، تكه سنگي را با مقاصد علمي، مجدداً به مريخ باز پس مي فرستد.

 

ناسا

 

اين تكه سنگ همراه با مريخ نورد ماموريت Mars 2020 به فضا فرستاده مي شود. هنگام فرود در مريخ، SaU008 به قطعات كوچكتر تقسيم مي شود تا ليزري بسيار دقيق به نام «SHERLOC» كه روي بازوي رباتيك مريخ نورد جاي گرفته را كاليبره كند. SHERLOC به گونه اي طراحي شده كه مي تواند مشخصات شيميايي سنگ هايي به باريكي موي انسان را ارزيابي كند و براي اينكه با محيط پيرامون خود آشنا شود، نيازمند يك نمونه است.

در گذشته ناسا از سنگ ها، فلزات و قطعات شيشه نيز براي سازگاري تكنولوژي هاي مشابه خود با محيط مريخ استفاده كرده است. اما اين بار محققين ناسا تصور مي كنند استفاده از ماده اي كه از پيش در مريخ وجود داشته، راهكار موثرتري براي اكتشاف سياره سرخ از سوي SHERLOC خواهد بود. گفتني است كه به محض تنظيم ليزر، مريخ نورد ناسا به تصويربرداري از سنگ هاي مريخ و استفاده از نور فرابنفش براي تحليل نشانه هاي حيات خواهد پرداخت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.