روند «مميزي پس از نشر» بازي هاي موبايلي تشريح شد

۱۵۵ بازديد
رسانه كليك – نشست تشريح روند مميزي پس از نشر بازي هاي موبايلي روز يكشنبه ۱۶ مهر ماه با حضور مدير عامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، معاون نظارت و مدير رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه‌اي و همچنين بازي‌سازان برگزار شد.

 

به گزارش كليك؛ به نقل از روابط عمومي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، طرح «مميزي پس از نشر» كه به منظور هموار ساختن راه براي عرضه بازي‌هاي داخلي از ابتداي سال ۹۴ اجرايي شده، به‌ زودي با اضافه شدن پرسش‌نامه‌اي به ماركت‌هاي ديجيتال تكميل خواهد شد.

حسن كريمي قدوسي مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي درباره مميزي پس از نشر گفت: ما معتقديم كه بايد ميان بازي‌هاي داخلي و خارجي تفاوت قائل شد و در اين راستا در درجه اول بايد روند عرضه بازي‌هاي ايراني را تسهيل كنيم تا راحت‌تر بتوانند به كسب و كار خود بپردازند. به همين دليل به اين نتيجه رسيديم كه اگر انتشار تمام بازي‌ها را منوط به مجوز بنياد كنيم، به دليل تعداد بسيار زياد بازي هاي موبايلي باعث ايجاد اختلال در اين بازار خواهيم شد.
وي خاطرنشان كرد: نكته مهم ديگر، آپديت بازي‌هاست و بازي‌سازان خودشان تصميم مي‌گيرند كه چه زماني براي بازي‌هايشان آپديت منتشر كنند. ممكن است اين آپديت‌ها تنها براي رفع اشكالات باشد يا ممكن است تغييرات محتوايي در بازي ايجاد كرده باشد. به همين دليل هيچ كشوري در دنيا براي آپديت‌ها مجوز جداگانه صادر نمي‌كند و اين مسئله كار بيهوده‌اي است.
كريمي قدوسي ادامه داد: به همين دليل تصميم گرفتيم تا ابتدا بازي‌سازان موبايلي بازي خود را منتشر كنند و سپس ما بازي را بررسي كنيم. اتفاقي كه از سال ۹۴ انجام شد. يعني نظام رده بندي سنيESRA پنلي در ماركت‌ها دارد كه پس از انتشار بازي‌ها آن‌ها را بررسي كرده و به‌ آن‌ها رده سني مي‌دهد.
مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي با اشاره به اين‌كه اين طرح مشكلاتي را نيز به همراه داشته است، گفت: از آنجايي كه بازي‌ساز بيش از هر فرد ديگري به محتواي بازي خود احاطه دارد، تصميم بر آن شد تا از اين پس پرسش‌نامه‌‌اي تهيه شده تا پيش از انتشار بازي، توسط بازي‌ساز پر شود. پاسخ‌هاي اين پرسش‌نامه به صورت خودكار مشخص خواهد كرد كه رده‌سني مناسب اين بازي كدام است. پس از تكميل پرسش‌نامه، نظام ESRA پاسخ‌ها را با محتواي بازي مقايسه كرده و اگر مغايرتي با معيارهاي خود ببيند آن را اصلاح مي‌كند. در صورتي كه تمام سوال‌ها به درستي پاسخ داده باشند، بازي همان رده‌سني را كه توسط پرسش‌نامه تعيين شده دريافت خواهد كرد.
وي افزود: در نظر داريم اين پرسش‌نامه تا دو ماه آينده در پنل‌هاي ماركت‌هاي ديجيتال  تعبيه شده و اين طرح اجرايي شود.

انتشار بازي هاي موبايلي خارجي منوط به دريافت مجوز است

كريمي قدوسي در رابطه با انتشار بازي هاي موبايلي خارجي گفت: مميزي پس از نشر براي اين دست از بازي‌ها اعمال نمي‌شود بلكه انتشار اين بازي‌ها منوط به دريافت مجوز از بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي است.
وي افزود: دلايل مختلفي براي اين كار وجود دارد. مثلا ناشر يك بازي خارجي كه آن را هم منتشر كرده اما از نظر محتوايي مشكل دارد، پيش‌پرداخت قابل توجهي را به سازنده خارجي بازي پرداخت كرده است. در چنين حالتي شرايط براي اين ناشر خيلي سخت شده و ممكن است در صورت حذف بازي متضرر شود. در نتيجه تصميم گرفتيم تا به بازي‌هاي خارجي قبل از انتشار مجوز دهيم تا هم از نظر محتوايي بازار را كنترل كنيم و هم مشكلي براي ناشر داخلي پيش نيايد.
محمدرضا داوودي معاون نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي در اين زمينه گفت: صدور مجوز بازي‌هاي خارجي از طريق سامانه ملي بازي‌هاي رايانه‌اي به صورت كاملا الكترونيكي انجام خواهد شد تا بروكراسي‌هاي اداري به حداقل ممكن برسد. برنامه داريم تا مجوز انتشار بازي هاي موبايلي خارجي را نهايتا طي يك هفته صادر كنيم.

اولتيماتوم جدي به ماركت‌هاي ديجيتال

حسن كريمي قدوسي در پاسخ به پرسش يكي از بازي‌سازان درباره بررسي محتواي بازي‌ها توسط برخي ماركت‌ها گفت: تاكنون برخي از ماركت‌ها خودشان مميزي‌هايي را در نظر گرفته بودند و گاهي اوقات اختلافاتي با نظام رده‌بندي ESRA داشتند. اما اولتيماتومي جدي به تمام ماركت‌ها داده شده كه از اين پس تنها ESRA است كه بايد بازي‌ها را از نظر محتوايي تاييد و بررسي كند. اگر در اين زمينه همكاري‌هاي لازم صورت نگير برخلاف ميل‌مان انتشار تمام بازي‌ها را منوط به دريافت مجوز از بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي خواهيم كرد.
وي افزود: در همين راستا و در پنلي كه قرار است ماركت‌ها تا دو ماه آينده در اختيار ما قرار دهند؛ اگر محتواي يك بازي مورد تاييد نباشد، ESRA مي‌تواند بازي را مستقيما از ماركت حذف نمايد تا زماني كه محتواي بازي اصلاح شود.
كريمي قدوسي بيان كرد:‌ اخيرا نيز به بازي‌سازان بيش از ۵۰۰ بازي ايميل زده شده تا محتواي بازي‌هاي خود را اصلاح كنند و اگر طي دو هفته اين اتفاق نيفتد اين بازي‌ها تا زمان اصلاح از روي ماركت حذف مي‌شوند.
مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي تشريح كرد: همزمان كه ما قصد داريم فضاي كسب و كار را آزاد كنيم، به تعهدات نظارتي خودمان نيز پايبنديم و قصد نداريم يكي را فداي ديگري كنيم.

۱۸۰۰۰ بازي موبايلي بررسي شده‌اند

رضا احمدي­ مدير نظام رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه‌اي نيز در ادامه اين مراسم گفت: تا به امروز ۱۸ هزار بازي موبايلي رده بندي سني شده‌اند و ما تلاش كرديم تا در اين دو سال گذشته كمترين را در اين مورد براي بازي‌سازان داخلي به وجود بياوريم.
وي افزود: با اين حال ما باز هم سعي كرديم تا با ارايه پرسشنامه براي دريافت رده‌بندي سني راه را براي عرضه بازي‌هاي داخلي هموار‌تر كنيم.
احمدي با اشاره به اينكه سوالات پرسشنامه‌ها چندان پيچيده نيست گفت: سوالات طوري درنظر گرفته شده‌اند كه بازي‌سازان بتوانند به راحتي به آن‌ها پاسخ دهند و شايد بتوان گفت بازي‌سازان نهايتا ۱۰ دقيقه زمان براي پر كردن فرم پرسشنامه وقت صرف خواهند كرد.
احمدي درباره موارد اخلاقي بازي‌ها كه براساس سلايق و تفكرات انسان‌ها ممكن است متفاوت باشد گفت: حساسيت روي اين مورد بيش از بقيه است و صرفا به پرسش‌نامه اكتفا نمي‌شود. ما توصيه مي‌كنيم اگر بازي‌سازان فكر مي‌كند ممكن است بازي آن‌ها مسئله اخلاقي خاصي داشته باشد، از كارشناسان بخش ESRA كمك بگيرند و بازي خود را قبل از انتشار براي اين بخش بفرستند تا كارشناسي‌هاي لازم انجام و شك و شبهات برطرف شود.

مدير نظام رده بندي سني بازي‌ها افزود: در آينده نزديك اين پرسش‌نامه را براي بازي‌سازان ارسال خواهيم كرد تا با روند آن آشنا شوند. چيز جديدي به آن اضافه نشده و همان معيارهاي ESRA كه اكثر بازي‌سازان با آن آشنا هستند در قالب پرسش‌نامه آورده شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.