چگونه اطلاعات خود را از روي گوشي سرقت شده حذف كنيم؟

۱۵۷ بازديد

گوشي سرقت شده

دزديده شدن دستگاه يكي از اتفاقات ناگوار و رايج اين روزها به حساب مي آيد. اما مهم تر از آن، اطلاعاتي است كه روي گوشي سرقت شده وجود دارد.

 

در مواقعي كه تلفن هوشمند يا تبلت افراد دزديده مي شود، شوكي ناگهاني به آنها وارد مي آيد و ممكن است كه تا چندين ساعت، در مورد اطلاعات موجود در دستگاه خود فكري نكنند و موقعي ياد آن بيوفتند كه كار از كار گذشته است. در چنين مواقعي، حذف اطلاعات از روي گوشي سرقت شده نكته مهمي است كه بايد آن را به ياد داشته و در كوتاه ترين زمان ممكن، اين كار را انجام دهيد.

حذف اطلاعات دستگاهي كه از آن استفاده مي كنيد

ابتدا اپليكيشن Find My Device را از پلي استور گوگل دانلود كنيد.

حالا وارد Google Settings> Security> Find My Device شويد.

مطمئن شويد كه قابليت Find My Device فعال است.

به نرم افزار اجازه دسترسي به مكان دستگاه را بدهيد.

گوشي سرقت شده

اگر از ديوايس اندرويدي قديمي استفاده مي كنيد، بايد مراحل زير را به وسيله اپليكيشن Android Device Manager پيگيري كنيد:

به دنبال Allow remote lock and erase بگرديد و آن را فعال كنيد.

گزينه دوم يا Device Manager: Remotely Locate This Device را فعال كنيد.

در نهايت مطمئن شويد كه هر دو گزينه ياد شده فعال هستند.

قابليت Find My Device روي تبلت ها نيز كاربرد دارد. اما اگر از چند اكانت روي تبلت خود استفاده مي كنيد، تنها اكانت صاحب تبلت اجازه استفاده از اين ويژگي را خواهد داشت.

رعايت نكات زير نيز براي محافظت از اطلاعات خود مفيد است:

تا حد امكان، اطلاعات خود را روي حافظه microSD ذخيره نكنيد. چرا كه امكان خارج كردن كارت حافظه وجود داشته و حذف اطلاعات نيز امكان پذير نيست.

مطمئن شويد كه يك رمز يا پترن مطمئن و امن براي دستگاه خود انتخاب كرده ايد.

فرآيند حذف اطلاعات از روي گوشي سرقت شده

اگر دستگاه اندرويدي شما دزديده شده، نوبت به واكنش شما رسيده است. اين كار را از طريق Find My Device انجام دهيد كه به دو صورت اپليكيشن موبايل يا وبسايت در دسترس است.

به محض اينكه وارد اكانت خود شديد، Find My Device اقدام به يافتن دستگاه شما مي كند. اگر روشن بوده و قابليت تشخيص سيگنال وجود داشته باشد، محل آن بر روي نقشه نشان داده مي شود. همچنين سه گزينه زير در اختيار شما گذاشته مي شود:

  • توليد صدا روي گوشي
  • قفل كردن دستگاه
  • حذف اطلاعات

اگر دستگاه روشن نبوده و امكان تشخيص سيگنال وجود نداشته باشد، Find My Device به محض روشن شدن و اتصال به شبكه واي فاي يا خطوط ديتا، گزارش اين اتفاق را به شما مي دهد.

از اين طريق مي توانيد اطلاعات گوشي سرقت شده را حذف كنيد. اما به شما پيشنهاد مي كنيم كه ابتدا گزينه هاي اوليه را امتحان كرده و پاك كردن ديتا را آخرين گزينه در نظر بگيريد.

پيش از هر اقدامي، مطمئن شويد كه دستگاه شما سرقت نشده است!

به وسيله Find My Device شما مي توانيد صدايي بلند را به مدت 5 دقيقه روي دستگاه خود پخش نموده و آن را در اطراف خود جستجو كنيد.

گوشي سرقت شده

قفل كردن دستگاه با پيغام هشدار دهنده

شما مي توانيد پيامي مانند «لطفا گوشي را به من برگردانيد!» را در Find My Device تايپ كرده از اين طريق، آن را به صفحه نمايش دستگاه خود انتقال دهيد.

گوشي سرقت شده

اگر اين دو روش پاسخگو نبود، نوبت به حذف اطلاعات از روي گوشي سرقت شده مي رسد.

شما امكان حذف اطلاعات را داريد، اما به ياد داشته باشيد مواردي كه روي كارت حافظه (SD Card) قرار گرفته، امكان حذف شدن را ندارند. همچنين اگر مشخص شود كه دستگاه شما دزديده نشده و تنها گم شده است، براي استفاده از آن به رمز عبور گوگل خود نياز خواهيد داشت. به عنوان نكته دوم نيز بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه بعد از اجراي اين گزينه، ديگر قابليت استفاده از Find My Device وجود ندارد.

حذف اطلاعات از روي دستگاه دقيقا مانند بازگرداندن آن به حالت كارخانه است و باعث مي شود تا تمام مواردي كهك روي گوشي موجود هست، پاك شود. اما همانطور كه اشاره كرديم، اطلعاتي كه روي كارت حافظه قرار گرفته، امكان پاك شدن را ندارد. دقيقا مانند حالت قفل كردن، در صورتي كه دستگاه شما خاموش باشد، اجراي اين عمليات تا روشن شدن و اتصال آن به شبكه واي فاي يا خطوط ديتا، به تعويق مي افتد.

بعد از اجراي اين كار، به شما پيشنهاد مي كنيم كه رمز عبور كليه سرويس هاي خود را نيز تغيير دهيد.

گوشي سرقت شده

اگر Find My Device قابليت اتصال به دستگاه را نداشت، چه كارهايي بايد انجام دهيم؟

اگر امكان اتصال Find My Device به دستگاه وجود نداشته باشد، دو كار ديگر قابل انجام است.

نرم افزار Google Maps امكان رديابي تاريخچه مكان دستگاه را دارا است. البته اگر آن را در اكانت گوگل خود غير فعال نكرده باشيد. به اين ترتيب برخي مواقع مي توانيد با چك كردن قسمت تاريخچه محل دستگاه، آن را كشف كنيد. البته شايان ذكر است كه محل فعلي گوشي را به شما نمايش داده و به جاي آن، مي توانيد آخرين لوكيشين ديوايس را پيدا كنيد.

پيشنهاد ديگر، استفاده از اپليكيشن Android Lost است كه روي دستگاه هاي قديمي جوابگو خواهد بود. پس اگر قابليت Find My Device را روي گوشي خود فعال نكرده ايد، مي توانيد از اين گزينه استفاده كنيد. ظاهر اين اپليكيشن يا وبسايت آن شديدا به هم ريخته به نظر مي رسد، اما خيالتان از بابت كاربرد صحيح آن مطمئن باشد.

آيا تا به حال از Find My Device يا روش ديگري براي پيدا كردن يا حذف اطلاعات گوشي خود استفاده كرده ايد؟ لطفا تجربيات خود را با ما در ميان بگذاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.