نسخه بعدي نرم افزار آيتونز چگونه خواهد بود؟

۱۳۹ بازديد

نسخه بعدي نرم افزار آيتونز چگونه خواهد بود؟

آيتونز كه معرف حضورتان هست؟ نرم افزاري همه‌كاره‌ كه وظايف مهمي چون انتقال انواع محتواي ديجيتال به گجت‌هاي اپل را برعهده داشته و در عين حال، بزرگترين فروشگاه مجازي موسيقي، فيلم و اپليكيشن دنيا به شمار مي‌رود. نسخه يازدهم اين نرم افزار به همراه تغييراتي در ظاهر و افزودن چندين ويژگي تازه و بعضا مفيد، آخرين اميد كاربران براي تغييرات بنيادين را نقش بر آب كرد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و انتظارات قريب به اتفاق كاربران براي نسخه بعدي آن را بيان كنيم. با زوميت همراه باشيد.

۱۰ سال پيش بود كه اپل براي نخستين بار، آيتونز را به دنياي فناوري معرفي كرد. محصولي كه به طور كامل تمامي گجت‌ها و خريدهاي ديجيتالي شما را از فيلم و موسيقي گرفته تا برنامه و كتاب مديريت مي‌كرد و با رابط گرافيكي زيبا و شيوه‌اي نوين خود در انتقال محتوا، نگرش متفاوت بنيانگذار آن شركت را منعكس مي‌ساخت. تفاوتي كه در طي سال‌هاي آينده درك ما را به طور كل از فناوري تغيير داده و شروع عصري جديد را موجب شد. آيتونز، با وجود تمامي ايراداتي كه به آن وارد مي‌شود، ابزار اصلي مديريت پرفروش‌ترين محصولات گجتي، پرطرفدار ترين پخش كننده موسيقي و بزرگترين فروشگاه آنلاين دنيا به حساب مي‌آيد.

توضيح: تلفظ صحيح iTunes در لهجه امريكن و طبق ديكشنري لانگمن، « آيتونز» است.

رسالت اصلي اولين نسخه آيتونز، مديريت پخش‌كننده موسيقي جيبي اپل تحت عنوان «آي‌پاد» و اجراي قطعه‌هاي صوتي براي كامپيوترهاي مكينتاش بود. اما بعدها، فروشگاه موسيقي آيتونز استور (iTunes Store) نيز به آن افزوده شد. مركز خريد قانوني آلبوم‌ها و تك آهنگ‌هاي مشهورترين و محبوب‌ترين هنرمندان وقت كه به دليل سهولت در استفاده و تجربه كاربري متفاوت، به سرعت محبوب شد.

iTunesWelcome

از آن پس، بخش‌هاي فيلم، كتاب صوتي، برنامه‌هاي كاربردي و كتاب‌هاي متني نيز يكي پس از ديگري به آن افزوده شدند. تنها ظرف چند سال، محصولي كه در ابتدا تنها به عنوان پلي ميان رايانه و آي‌پاد به كار گرفته مي‌شد، تبديل به بزرگترين فروشگاه مجازي و يكي از پيشروان اين صنعت شد.

با ظهور آيفون و آيپد، كاري نبود كه اين نرم افزار از عهده آن برنيايد. حتي پشتيبان‌گيري و ارتقاء سيستم‌عامل دستگاه نيز به آيتونز محول شد. اما سياست‌هاي اپل، به مرور اين محبوبيت و جذابيت را تحت شعاع قرار داد. نخستين مشكل، محيط بسته و خشك سيستم عامل iOS بود. حقيقت اين است كه سخت‌گيري‌هاي اپل براي كنترل هر چيزي كه در آي‌ديوايس‌ها اتفاق مي‌افتد، چندان به مذاق كاربران خوش نيامد. پشتيباني از فرمت‌هاي صوتي و تصويري محدود، عدم امكان نصب اپليكيشن‌ها، از منابعي غير از اپ استور و از همه مهم‌تر وابستگي شديد دستگاه‌ها به برنامه آيتونز، iOS و آيتونز را از چشم برخي كاربران انداخت. مشكلات مربوط به Apple ID (شناسه كاربري در آيتونز) نيز زمينه بحث را گسترده‌تر كرد.

پيش از توضيحات بعدي، لازم است اين موضوع را متذكر شوم كه عمل انتقال اطلاعات از طريق آيتونز به ابزارك هاي اپل را اصطلاحا همگام‌سازي ( Sync) مي‌نامند.

iTunesSync

مقاله مرتبط:

  • چگونه هنگام Sync كردن iPhone/iPad با iTunes، از پاك شدن App ها جلوگيري كنيم؟
  • دو خطايي كه هنگام دانلود از App Store ممكن است مشاهده كنيد، خطاي 9808 و 1009

اگر در هنگام همگام‌سازي فايل‌ها، محتواي موجود بر روي دستگاهتان ( از قبيل موسيقي، فيلم، اپليكيشن و ...) را در كامپيوتر و كتابخانه آيتونز نداشته باشد، تماما حذف خواهند شد. همچنين بايد ID استفاده شده براي خريد برنامه‌ها و آي‌دي Set شده در دستگاه، يكي باشند در غير اين صورت، پيش از اجراي اپليكيشن، اپل آي‌دي هنگام خريد برنامه از كاربر پرسيده خواهد شد. دقيقا به همين دليل است كه هر گجت اپل را فقط مي‌توان با يك كامپيوتر، يك آي‌دي و يك آيتونز، همگام سازي (Sync) كرد. در واقع استفاده از يك رايانه ديگر، مستلزم طي نمودن مراحل امنيتي براي تأييد شناسه كاربري است. به گفته برخي، اين كار به حفظ حقوق توسعه دهندگان كمك شاياني كرده است، اما در مقابل، باعث محدوديت بيش از حد و آزار دهنده كاربران نيز شده است. حقيقت اين است كه افراد متقلب، هميشه راه‌حلي براي دور زدن اين محدوديت‌ها و استفاده از انواع محتواي كرك شده و غير قانوني پيدا خواهند كرد. پس واقعا هيچ لزومي براي مـحـدود ســاختن ســاير كـــاربران وجـــود ندارد. جالب است بدانيد كه بيش از ۶۷ درصد كاربراني كه دستگاه خود را جيلبريك‌ (‌Jailbreak) مي‌كنند، همواره از اپليكيشن‌هاي اوريجينال استفاده كرده و حتي توييك‌هاي مورد نياز خود را از سيديا به صورت قانوني و با پرداخت پول تهيه مي‌كنند.

iTunesPreview

در پي شكايت برخي كاربران و فخرفروشي كاربران ساير پلتفرم ها، افراد زيادي بر آن شدند تا جايگزين مناسبي براي اين برنامه تهيه كنند؛ و تا حدي هم موفق شدند. نتيجه كار آن‌ها، نرم افزارهايي چون iTools يا iFunbox است كه كار انتقال اطلاعات را تا حد زيادي آسان‌تر و كم دردسر‌تر كرده‌اند. توسعه دهندگان سيديا نيز بي‌كار ننشسته و با ارائه توييك‌هاي متعدد، گزينه‌هاي بيشتري را در اختيار جيلبريك كنندگان قرار دادند.

اما حالا، مشكلات و راه‌حل‌هاي تازه اي براي بهبود آيتونز مطرح است كه در پايين، به طور مفصل به آن‌ها اشاره كرده و هر يك را بررسي مي‌كنيم:

لازم نيست آيتونز تمام بار مسئوليت را بر دوش بكشد!

در حال حاضر، گستره‌ي عملياتي آيتونز وسيع‌تر از چيزي است كه واقعا بايد باشد. هميشه ثابت شده است كه تقسيم وظايف و كار گروهي، نتيجه‌اي بهتر و بازدهي بسيار بالاتري خواهد داشت. حتي بر روي خود iOS نيز دو بخش اپ استور ( بازار برنامه هاي كاربردي) و آيتونز استور (فروشگاه موسيقي و فيلم) جدا هستند. و حتي بخشي منتسب به آي‌بوك استور نيز وجود دارد كه مستقيما وظيفه فروش و اجاره كتاب را بر عهده دارد. پس چرا بر روي كامپيوتر يا مك نبايد چنين باشد؟

تدارك نرم‌افزاري جديدتر و كاربردي‌تر براي خريد، نگه‌داري و نصب اپليكيشن ها و همچنين تهيه‌ي نسخه پشتيبان از آن‌ها و محول كردن وظايف مديريت محتواي چندرسانه‌اي به آيتونز مي‌توانند دست توسعه‌دهندگان را براي افزودن قابليت‌هاي بيشتر به هر دو نرم افزار باز گذاشته و كار كاربران را نيز راحت‌تر كند.

iTunes

شايد همگام سازي چندان هم ايده‌ي فوق‌العاده‌اي نباشد!

عمل همگام‌سازي در عين به وجود آوردن يك انسجام و نظم قابل تقدير، مي‌تواند آسايش شما را نيز به طور كامل مختل كند. براي مثال، شما به خانه‌ي يكي از دوستان گيك خود رفته‌ايد. دوستتان يك فايل (مثلا عكس) بسيار جالب تهيه كرده و شما مايليد كه آن را به آيفون خود منتقل كرده و به همراه داشته باشد. اما اينجاست كه دردسر شروع مي‌شود! و در همين جاست كه ايده انتقال فايل به روشي آسان‌تر به ميان مي‌آيد. روشي كه ديگر لازم نباشد براي انتقال تنها يك تصوير، تمام عكس هاي خود را از دست بدهيد! در ضمن، ايده‌ي دسترسي به حافظه دستگاه در حالت اكسپلورر و يا استفاده از حافظه ابزار به عنوان فلش ديسك نيز محقق خواهد شد.

پشتيباني از تمامي فرمت هاي ويديوئي

هرچند كه اين مشكل تا حدودي هم به محدوديت هاي iOS مربوط است اما نمي‌توان آيتونز را بي‌تقصير دانست. البته همان طور كه پيش از اين در مقاله‌اي ۵ پخش‌كننده برتر ويديو براي iOS را معرفي كرده بوديم، اين مورد تا حدودي قابل حل است، اما با زحمت و تلاش اضافه! پس امكان پشتيباني از فرمت هاي بيشتر مي‌تواند مرحمي بر گلايه هاي چندين ساله كاربران باشد.

VideoFormats

iTunes match سرويسي خوب اما هزينه‌بر!

يكي از مضرات محدوديت همگام‌سازي محتوا تنها با يك كاميپوتر، ريسك بالاي از دست رفتن اطلاعات است. يكي از راه حل هاي موجود سرويس آيتونز مچ است كه امكان استريم موسيقي از حافظه هاي ابري بوده و پخش مستقيم از كتابخانه‌هاي آنلاين را فراهم مي‌كند. اما متاسفانه براي استفاده از اين سرويس، بايد ساليانه مبلغي معادل ۲۵ دلار بپردازيد. حال جدا از اين كه پرداخت مبالغ ارزي براي ما ايرانيان چقدر مي‌تواند سخت و گزاف باشد(!) ، اپل بر خلاف سرويس آي‌كلاود هيچ گزينه رايگاني براي آن در نظر نگرفته است.

پيشنهاد ما، استفاده از نرم افزار هايي چون پاندورا يا اسپاتي‌فاي است كه اين كار را براي شما به رايگان انجام مي‌دهند.

Ping، قديمي  و كم جاذبه

سرويس پينگ، در واقع همان شبكه اجتماعي موسيقايي آيتونز است كه امكان دنبال كردن هنرمندان مورد علاقه‌تان را فراهم مي‌كند. اما با معرفي سرويس music# توييتر، اين سرويس چه از نظر ظاهري و چه از نظر ويژگي‌هايش، بايد مجددا به روز رساني و بازنگري شود.

Ping

بهينه‌سازي براي ويندوز

اگر بخواهيم منصفانه بگوييم، عملكرد آيتونز بر روي مك، بسيار بهتر و سريع‌تر از ويندوز است. انحصار طلبي اپل در اين مورد مي‌تواند از بين برود. جدا از اين مسائل، آيتونز مي‌تواند در مصرف حافظه و پردازش، قدري بهينه‌تر عمل كند.

همچنان ساده و كارآمد

طراحي آيتونز بسيار زيبا و دلنشين است. نوعي سادگي توأم با پيچيدگي در آن نهفته است كه به وضوح شعار اپل را تداعي مي‌كند: «سادگي ساده نيست.» كار با آن نيز بسيار راحت است و حتي افراد مبتدي نيز بدون مشكل با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. در آيتونز استور، دسته بندي محتوا بسيار عالي صورت گرفته و همه چيز با نظم بسيار مناسبي در كنار هم قرار گرفته. اما متأسفانه يكي از مشكلات قديمي شركت‌ها، دستكاري نابه‌جا و از دست دادن برگ‌هاي برنده‌شان است . اميدواريم اپل هميشه اين اصالت و سادگي را حفظ كرده و همواره بر قدر نقاط قوتش باقي باشد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.