بررسي فلش درايو موبايل اپيسر

۱۴۶ بازديد

بررسي فلش درايو موبايل اپيسر

روز به روز بر تعداد كاربران تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌ها افزوده مي‌شود، در همين راستا بازار بزرگي براي لوازم جانبي و هر آنچه به اين محصولات مرتبط مي‌شود، شكل گرفته است. حافظه‌هاي فلش يا فلش‌مموري‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند و توليدكنندگان اين محصولات با ارايه حافظه‌هاي مجهز به درگاه ميكرو USB سعي مي‌كنند تا كمبود حافظه ذخيره سازي را مرتفع نموده و انتقال فايل‌ها بين اين ابزارها را بهبود بخشند. در اين مقاله به بررسي حافظه فلش Mobile Flash Drive اپيسر مي‌پردازيم.

 برخي از تلفن‌هاي هوشمند يا تبلت‌ها فاقد درگاه ميكرو SD جهت اتصال كارت حافظه و افزايش حافظه ذخيره سازي هستند. بعضي از كاربران نيز با وجود راه‌هاي ارتباطي همچون بلوتوث، دايركت‌واي-فاي و غيره ترجيح مي‌دهند تا فايل‌هاي خود را از طريق حافظه‌هاي فلش بين ابزارهاي مختلف مثل كامپيوتر، تبلت و تلفن هوشمند منتقل كنند. از اين رو توليدكنندگان حافظه فلش از جمله اپيسر نسبت به طراحي و ساخت حافظه‌هاي مجهز به درگاه تركيبي ميكرو USB و USB اقدام كرده‌اند تا كاربران بتوانند اين حافظه‌ها را به ابزارهاي مختلف، متصل نموده و اطلاعات خود را به آساني منتقل نمايند.

ايده كلي و كارايي

حافظه‌هاي موبايل يا فلش‌داريوهاي مجهز به درگاه ميكرو USB هستند تا به ابزارهاي اندرويدي مجهز به OTG متصل شوند. از حافظه‌هاي موبايل مي‌توان براي انتقال فايل‌ها بين تلفن‌هاي هوشمند، تبلت‌ها، پخش‌كننده‌هاي چندرسانه‌اي يا كامپيوترها استفاده كرد به شرطي كه آن ابزارها از OTG پشتيباني كنند.

 

OTG يا USB On The Go قابليتي است كه به ابزارهاي الكترونيكي مانند گيرنده‌هاي ديجيتال، پخش‌كننده‌ها، تلويزيون‌ها و موبايل‌ها اين امكان را مي‌دهد تا همچون كامپيوترهاي شخصي ميزبان حافظه‌هاي USB مانند فلش‌داريوها، ديسك‌هاي سخت‌ اكسترنال، صفحه كليد، ماوس، دوربين‌هاي عكاسي و غيره باشند. امروزه بسياري از ابزارهاي اندرويدي از قابليت OTG پشتيباني مي‌كنند و اين بدين معناست كه مي‌توان به موارد ذكر شده دسترسي يافت. شايد يكي از بهترين اين موارد امكان اتصال حافظه خارجي مانند فلش مموري يا ديسك‌سخت‌هاي اكسترنال باشد كه امكان انتقال اطلاعات را بين ابزارهاي مختلف به خوبي ميسر مي‌كند. مهم‌ترين مزيت حافظه‌هاي موبايل در انتقال اطلاعات بين ابزارهاي اندرويدي و همچنين كامپيوترهاي شخصي است. امروزه از طريق واي-فاي يا بلوتوث مي‌توان به انتقال اطلاعات بين اين ابزارها پرداخت، اما اگر حجم فايل‌هاي مدنظر كاربر زياد باشد يا قرار باشد يك فيلم با رزولوشن 1080p را به تلفن هوشمند يا تبلت منتقل كند، آن وقت مدت زمان زيادي طول خواهد كشيد تا بتوان از طريق شبكه‌هاي بي‌سيم به انتقال اين فايل‌ها پرداخت. از اين رو حافظه‌هاي فلش و فناوري  OTG مي‌توانند راه حل مناسبي باشند. حداكثر سرعت انتقال اطلاعات در شبكه‌هاي واي‌فاي تا استاندارد 802.11n برابر با ۱۵۰ مگابيت در ثانيه، در واي-فاي 802.11g برابر با ۵۴ مگابيت در ثانيه و در بلوتوث نيز حدودا ۲۴ مگابيت در ثانيه است. اما اپيسر ادعا مي‌كند كه سرعت انتقال اطلاعات از طريق حافظه فلش AH171 اپيسر به ۴۸۰ مگابيت در ثانيه مي‌رسد، البته در ادامه و در بخش بنچمارك اين حافظه متوجه خواهيد شد كه سرعت انتقال اطلاعات در اين حافظه حدود ۲۲۰ مگابيت در ثانيه است.

اپيسر

از طرفي اين حافظه‌ها براي افرادي كه قصد ندارند هزينه زيادي بابت خريد تلفن همراه با حافظه ذخيره‌سازي بالاتر، پرداخت كنند يا افرادي كه تلفن هوشمند يا تبلت مد نظر آن‌ها فاقد درگاه ميكرو SD است، مفيد خواهند بود.

اگر ابزار مورد نظر كاربر از قابليت OTG پشتيباني كند، بلافاصله پس از اتصال حافظه فلش به دستگاه، حافظه از طريق تلفن هوشمند يا تبلت در دسترس خواهد بود كاربر از طريق هر نرم‌افزار مديريت فايلي قادر به دسترسي به اطلاعات درون آن حافظه است و به آساني مي‌تواند به ويرايش اسناد يا تماشاي ويديو و تصاوير موجود در حافظه بپردازد يا فايل‌هاي خود را جابجا كند.

حافظه فلش AH171 اپيسر در حالت عادي داراي درگاه ميكرو USB است، اما يك مبدل نيز در جعبه اين حافظه قرار داده شده است تا از طريق آن بتوانيد ميكرو USB را به USB سايز كامل تبديل كنيد و به راحتي امكان اتصال حافظه به كامپيوترهاي شخصي را داشته باشد.

Apacer فلش درايو

اپيسر طراحي فانتزي و رنگ‌بندي جالبي را براي حافظه‌هاي فلش AH171 (سري Q Zoo) خود در نظر گرفته است اين حافظه‌ها در سه طرح خرس، شير و خوك روانه بازار شده‌اند. طراحي اين حافظه‌هاي به شكلي در نظر گرفته شده كه اگر به تلفن يا تبلت متصل شوند،‌ شكل جالبي به خود بگيرند و ظاهر كلي تلفن را فانتزي كنند. اين طراحي ممكن است باب ميلي برخي باشد و برخي نيز از آن خوششان نياد. من به شخصه جزو دسته دوم به حساب مي‌آيم. براي اتصال حافظه به كامپيوتر يك مبدل در نظر گرفته شده است كه با طراحي كلي حافظه هم‌خواني ندارد، البته اين موضوع نيز اهميت زيادي ندارد چرا كه قرار نيست حافظه به هيچ‌كدام از دو ابزار، براي هميشه متصل باقي بماند و تنها براي انتقال اطلاعات از اين نوع از حافظه‌ها استفاده مي‌شود.

حافظه موبايل AH171 مي‌تواند استفاده‌هاي مختلفي داشته باشد مثلا اگر اهل فيلم‌ديدن در تبلت يا تلفن خود باشيد و از طرفي رزولوشن و كيفيت فيلم‌ نيز برايتان اهميت داشته باشد، اين حافظه‌ها به خوبي قادر به برطرف كردن نياز شما خواهند بود. معمولا فيلم‌هاي 1080p سايزي در حدود ۱۰ گيگابايت دارند و نگاه داري آن‌ها در حافظه داخلي تلفن هوشمند باعث پر شدن بخش بزرگي از حافظه خالي دستگاه مي‌شود، از اين رو به آساني مي‌توان از اين نوع از حافظه‌ها براي انجام امور اينچنيني بهره برد.

سرعت انتقال اطلاعات و بازده

براي آزمايش سرعت انتقال اطلاعات در اين حافظه فلش از نرم‌افزارهاي مختلفي استفاده كرديم كه نتايج اكثر آن‌ها نزديك به هم و يكسان بود:

نرم‌افزار HD Tune

hd tune

همانطور كه در جدول مشاهده مي‌كنيد، براساس اين آزمايش حداكثر سرعت انتقال اطلاعات در فلش‌مموري AH171 اپيسر برابر با 24.7MB/s (مگابايت در ثانيه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 16.2MB/s و ميانگين سرعت انتقال اطلاعات نيز 23.8MB/s است:

 نوع حافظهحداكثر سرعتحداقل سرعتميانگين
Apacer AH171 Flash Memory 24.7MB/s 16.2MB/s 23.8MB/s
Plextor M5s 256GB SSD 195.6MB/s 165.1Mb/s 183.9MB/s
Acer Aspire S7 SSD  932.8MB/s  766.6MB/s  915.8MB/s
Fujitsu AH552/SL HDD  86.7MB/s  8.1MB/s  70.3MB/s
 TransformerBook TX 300 SSD+HDD  229.0MB/s  178.7MB/s  213.3MB/s
Samsung 550P5C-S02 HDD  112.3MB/s  0.9MB/s  76.9MB/s
Samsung 900X3C-A02 SSD 328.1MB/s 300.4MB/s 305.1MB/s
Sony VPCSA33GX/BI SSD 177.8MB/s 149.5MB/s 129.9MB/s
Samsung 530UC SSD 332MB/s 217MB/s 278.4MB/s
Samsung 350U2A HDD 87.4MB/s 33.2MB/s 66.5MB/s
Asus K53V HDD 92Mb/s 22MB/s 75MB/s
Samsung 300E5Z HDD 106MB/s 1.2MB/s 68.9MB/s

 

آزمايش ATTO Disk Benchmark

در اين آزمايش نيز نتايج شبيه به آزمايش قبلي است. در اين بنچمارك مي‌توانيد سرعت انتقال اطلاعات را در بسته‌هاي مختلف ديتا مشاهده كنيد:

apacer ah171

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.