موبايل در ايران ۲۲ ساله شد

۱۶۱ بازديد

موبايل در ايران ۲۲ ساله شد

۲۲ سال پيش در روز ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ شركت ارتباطات سيار(كه بعدها برند همراه اول را ثبت كرد) ۴ عدد سيم‌كارت را به كاركنان نهاد رياست جمهوري تحويل داد تا با اين عرضه، استفاده رسمي از تلفن همراه در ايران آغاز كار كند.

مرداد ۱۳۷۳ در زمان افتتاح شبكه‌ي تلفن همراه در تهران، اين شبكه با تنها ۲۴ سايت BTS و ظرفيت ۹۲۰۰ شماره(سيم‌كارت) آغاز به كار كرد اما امروزه حدود ۱۴۰ ميليون سيم‌كارت در كشور واگذار شده و حدود ۷۰ ميليون مشترك فعال در اين زمينه وجود دارد.

شركت ارتباطات سيار كه در آن روزها با نام شركت مادر خود يعني مخابرات شناخته مي‌شد، امروزه با نام برند همراه اول در بازار شناخته مي‌شود و پوشش خود را در ۱۲۴۲ شهر  و ۶۱۷۲۲ روستا گسترش داده است. علاوه بر اين شبكه‌ي تلفن همراه اين شركت در  ۷۰ هزار كيلومتر از جاده‌هاي كشور وجود دارد.

ارتباطات سيار كه تا سال ۱۳۸۹ دولتي بود، تا سال ۱۳۸۵ انحصار بازار موبايل را در اختيار خود داشت و تنها پيمانكار مخابرات با نام تاليا اقدام به ارائه سيم‌كارت مي‌كرد. از سال ۱۳۸۵ شبكه‌ي ايرانسل به عنوان اولين اپراتور خصوصي آغاز به كار كرد و پس از آن در سال ۱۳۹۰ رايتل به عنوان اپراتور نسل سوم تلفن همراه شروع به سرويس‌دهي كرد.

سال ۱۳۹۳ نيز سال مهمي در تاريخ تلفن همراه ايران بود كه همراه اول و ايرانسل بعد از دوره‌ي حفاظت اپراتور سوم ايران، پروانه‌ي ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه وبالاتر را كسب كنند و به تدريج شبكه‌هاي 3G و 4G در ايران راه‌اندازي شود.

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ شروع بيست و سومين سال فعاليت تلفن همراه است و همراه اول در اين روز جشن ۲۲ سالگي خود را در حالي مي‌گيرد كه ۶ سالي است خصوصي شده و خدمات متنوعي از جمله اينترنت همراه نسل سوم و چهارم را ارائه خواهد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.