رجيستري پاياني براي موبايل‌هاي طرح چيني

۱۲۷ بازديد

طرح رجيستري برند به برند جلو مي‌رود اما چه سرنوشتي در انتظار موبايل‌هاي گمنامي است كه با عنوان «موبايل طرح چيني» در بازار به فروش مي‌رسند؟ اين دستگاه‌ها شباهت زيادي به پرچمداران برندهاي مختلف دارند و حالا «امير اسحاقي»، دبير انجمن واردكنندگان موبايل در گفتگو با ديجياتو خبر مي‌دهد كه طرح رجيستري احتمالاً پاياني براي اين گونه موبايل‌ها در بازار ايران خواهد بود.

امير اسحاقي معتقد است با پايان كامل طرح رجيستري، كاربران از موبايل‌هاي با‌كيفيت‌تر و با اصالت برخوردار خواهند بود و درباره سرانجام بازار وسيع موبايل‌هاي طرح چيني به ديجياتو مي‌گويد:

«اينكه چه سرنوشتي در انتظار بازار موبايل‌هاي طرح چيني است را بايد به دو صورت متصور شد: يا نمايندگاني قانوني براي اين دسته از موبايل‌ها در ايران پيدا خواهد شد و آنها را بعد از انجام تست‌هاي لازمه همچون SAR و... وارد كشور خواهند كرد و يا اينكه به كل جمع آوري خواهد شد.»

وي گلايه خود را نسبت به طولاني شدن فرايند طرح رجيستري بازهم مطرح مي‌كندولي فعلا راه چاره‌اي جز كنار آمدن با سياست‌هاي موجود نمي‌بيند. دبير انجمن واردكنندگان موبايل باور دارد كه ظرفيت نياز بازار موبايل هميشه در كشور وجود دارد و مهلتي كه سامانه همتا به برندهاي جديد مشمول طرح رجيستري مي‌دهد، باعث مي‌شود تا ضرر چنداني به واردكنندگان و فروشندگان در طول اجرايي شدن فازهاي مختلف طرح رجيستري وارد نشود:

«تمامي مدل‌هاي تلفن همراه موجود ال‌جي در بازار كه قاچاق هستند و سهمي حدودا چهل درصدي از كل موبايل‌هاي اين برند را دارند، در طول هفته‌هاي آتي به طور حتم باز مي‌شوند و با سيم‌كارت در سامانه ثبت مي‌شوند. اين اقدام فروشندگان به نفع كاربران است چرا كه تضمين مي‌كند خريد آنها در آينده دچار مشكل نخواهد شد.»

 

اسحاقي از نگراني انجمن نسبت به تعديل نيرو برخي شركت‌هاي واردكننده به سبب ضررهايي كه در طول اين چند ماه ديده‌اند مي‌گويد و باور دارد عملي شدن قولي كه «حميدرضا دهقاني‌نيا» به آنها داده مي‌تواند از اين امر جلوگيري كند:

«سياست‌هاي شركت‌هاي واردكننده بر اساس اين نوشته شده كه تا پايان سال تمامي برندها اعم از برندهاي مطرح و كمتر شناخته شده مشمول طرح رجيستري خواهند شد. اين قولي است كه انجمن از ستاد مبارزه قاچاق كالا و ارز گرفته و بر همين اساس اقداماتي نيز براي تامين مورد نياز بازار موبايل صورت گرفته است. ما تا پيش از عيد احتمالا عرصه پرچمدار جديد سامسونگ يعني گلكسي S9 در ايران را خواهيم داشت و اهميت قرار گرفتن اين برند در زير طرح رجيستري به اين سبب دوچندان خواهد بود.»

 

برندهاي طرح رجيستري

 

دبير انجمن واردكنندگان موبايل اطلاع‌رساني كامل رسانه‌اي را يكي از عوامل تاخير در اجراي طرح رجيستري متصور مي‌شود و مي‌گويد كه مسئولين قصد دارند تا بتوانند به وسيله تمامي رسانه‌هاي موجود هشدارهاي لازم را به كاربران بدهند تا در آينده با مشكل مواجه نشوند.

اسحاقي معتقد است كه سرنوشت طرح رجيستري در نهايت به نفع بازار خواهد بود و تمامي اتفاقاتي كه تاكنون در اين باره رخ داده مقدماتي بوده كه بايد براي به سرانجام رساندن اين طرح اصناف و كاربران مختلف با آن مواجه مي‌شدند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.