معرفي مكتب‌خونه؛ آكادمي آموزش آنلاين براي تمام فارسي زبانان

۲۶۶ بازديد

مكتب خونه، اپليكيشن آموزشي برگزيده ديجياتو در سال ۹۵ امسال را با قدرت استارت زد. گردانندگان اين مجموعه تصميم گرفتند كه صرفا سازنده ويديوهاي آموزشي نباشند، بلكه فعاليت هاي خود را به سطح يك رسانه آموزش ديجيتال يا (MOOC (Massive Open Online Course گسترش داده و به نمونه ايراني دوره هاي آنلاين ليندا و كورسرا تبديل شوند.

نتيجه اين تصميم راه اندازي سرويس مكتب پلاس بود كه حالا نزديك به يك سال از آغاز به كارش گذشته ايم. مكتب پلاس همان رويه اپليكيشن مكتب خونه را دنبال كرده، يعني آموزش ويديويي مباحث فني و درس هاي دانشگاهي براي افرادي كه شرايط تحصيل در فضاي آكادميك را ندارند، البته با تفاوتي بزرگ.

مكتب پلاس فراتر از مجموعه اي از ويديوهاست؛ با يك پلتفرم تعاملي مواجه هستيد كه درس ها با پروژه هاي واقعي تدريس مي شوند، مي توانيد سوالات تان را از اساتيد متخصص بپرسيد و در يك تالار گفتگو با هم دوره اي هايتان در ارتباط باشيد، و از همه مهم تر با اتمام دوره از دانشگاه تهران گواهينامه معتبر بگيريد.

با ثبت نام در مكتب پلاس، به غير از تماشاي ويديو مي توانيد در بحث هاي تالار گفتگو شركت كنيد و سوالات تان را از استاد درس بپرسيد. درست مثل دانشگاه هم بايد براي پاس شدن در دوره در آزمون شركت كرده و به استاد پروژه تحويل بدهيد.

در واقع مكتب پلاس را بايد يك دانشگاه مجازي در نظر بگيريد كه در يك محيط آكادميك آنلاين، همه مي توانند در آن مهارتي كسب كنند و براي يافتن شغل از مزاياي آن بهره بگيرند.

اپليكيشن مكتب خونه تا امروز بيش از ۸۰۰۰ ويديوي آموزشي را منتشر كرده كه به ۳۰۰ مورد از درس هاي آن مي توانيد به رايگان دسترسي داشته باشيد. هر چند كه گزينه هاي پولي هم در ميان آن ها ديده مي شود.

اما به خاطر مباحث حرفه اي تر، اعطاي مدرك و محيط تعاملي، شرايط در مكتب پلاس كمي متفاوت است و براي شركت در تمام دوره ها بايد هزينه بپردازيد. خوشبختانه هزينه ها براي يك دوره آنلاين معقول به نظر مي رسند ضمن اين كه براي كاهش هزينه ها گزينه خريد گروهي دوره ها را هم داريد كه برايتان تخفيف به همراه دارند.

با اين كه ويديوهاي اصلي با پرداخت هزينه آزاد مي شوند، اما دسترسي به بعضي ويديوها از همان ابتدا برايتان آزاد است تا پيش از ثبت نام در دوره بتوانيد برآوردي از كيفيت آموزشي داشته باشيد. با ثبت نام در هر دوره هم دسترسي به كل ويديوها برايتان آزاد خواهد شد و مي توانيد مطابق مباحث به جلو پيش برويد.

اما بعد از به پايان رساندن ويديوها و زماني كه به بحث كاملا مسلط شديد، نوبت به انجام پروژه درسي مي رسد. مثلا در دوره اتوكد از شما خواسته مي شود كه سازه مشخصي را با نرم افزار طراحي كرده و براي داوري به استاد درس بفرستيد. استاد بعد از سنجش كار، به شما رتبه مي دهد و در نهايت مي توانيد مدرك تان را از مكتب خونه تحويل بگيريد.

دوره هاي مكتب پلاس فعلا به ۱۱ مورد محدود هستند، اما همگي جزو موضوعات پرطرفدار و درآمدزاي اين روزها محسوب مي شوند.

دوره هاي فعلي مكتب پلاس شامل ۱۱ مورد مي شوند كه اكثرا مربوط به مباحث برنامه نويسي و كار با نرم افزارها مي شوند هر چند كه دوره هايي مثل مديريت استراتژيك و اصول بازاريابي را هم بين آن ها مي بينيد. البته فعلا تعداد اين دوره ها در مكتب پلاس محدود است و هنوز نيازهاي گسترده و متنوع كاربران را به طور كامل پوشش نمي دهند.

بنابراين هنوز در بعضي از دوره هاي درسي مكتب پلاس، با تالارهاي گفتگوي خالي مي شويد. البته نهادينه نبودن فرهنگ آموزش مجازي در كشورمان هم در اين موضوع بي تأثير نيست، اما با توجه به موفقيت سرويس هايي مثل ليندا و كورسرا در سطح بين المللي، مي توان اميدوار بود كه اين شيوه آموزشي هم به زودي جايگاه واقعي خود را در كشورمان پيدا كند.

«مصطفي حسيني» مدير عامل مجموعه مكتب خونه در گفتگو با ديجياتو آينده آموزش مجازي در ايران را روشن مي بيند و اعتقاد دارد كه جايگاه اين نوع از آموزش همگام با دنيا در ايران هم نهادينه خواهد شد:

كاري كه ما مشغول انجامش هستيم اگر چه كار نويي است، اما طي چهار-پنج سال اخير در دنيا تجربه شده و سرويس هاي MOOC سهم خود از بازار را تصاحب كرده و اين روزها به بازار بزرگي تبديل شده اند. همانطور كه بسياري از سرويس هاي آنلاين (چه در دنيا چه در ايران) در تصاحب بازار از كسب و كارهاي سنتي موفق بوده اند، آموزش آنلاين هم مي تواند با سرعت زيادي سهم بازار خود را از سيستم سنتي بگيرد و اين تجربه اي است كه در سطح دنيا اتفاق افتاده است.

نمايي از اپليكيشن موبايل مكتب خونه؛ جايي كه مي توانيد به هزاران ويديوي آموزشي از مباحث فني و دانشگاهي دسترسي داشته باشيد. متأسفانه هنوز دسترسي به دوره هاي مكتب پلاس از اپليكيشن ممكن نيست.

مدير عامل مكتب خونه در ادامه صحبت هايش بازخوردهاي دريافتي از مكتب پلاس را خوب و رضايت بخش توصيف مي كند:

در يك سالي كه از راه اندازي مكتب پلاس گذشته، ۱۱ دوره را را لانچ كرديم كه تا آخر سال تعداد آن ها را به ۲۰ مورد مي رسانيم. عليرغم كم بودن تعداد دوره ها بازخورد خيلي خوبي داشتيم و طي اين بازه يك ساله، چندين هزار پروژه تصحيح كرديم كه نشان از استقبال خوب كاربران دارد.

طبيعتا نهادينه شدن اين فرهنگ ممكن است زمان بر باشد. اما اقداماتي هستند كه مي توانند رسيدن تيم مكتب خونه به اين هدف را سرعت ببخشند. يكي فراهم شدن امكان شركت در دوره هاي مكتب پلاس از طريق اپليكيشن موبايل و دسترسي آن براي تعداد بيشتري از كاربران است كه متأسفانه هنوز محقق نشده.

مورد بعد هم اينكه كاربران iOS با گذشت پنج سال از آغاز به كار مجموعه، همچنان براي دسترسي به ويديوهاي آموزشي ناچار به باز كردن وبسايت مكتب خونه هستند كه اميدواريم شاهد ارائه يك اپليكيشن مستقل هم براي كاربران اين سيستم عامل باشيم. طبيعتا كاربران بيشتر، استقبال بيشتر از آموزش مجازي را به همراه خواهد داشت.

اما در مجموع، شكي نيست كه اپليكيشن مكتب خونه و راه اندازي سرويس مكتب پلاس جزو اتفاقات خوب حوزه آموزش كشورمان بوده اند و از همين طريق و با پرورش افراد متخصص، مي توانند نقش موثري در حل معضل بيكاري در جامعه مان داشته باشند.

البته باز هم مي گوييم كه هنوز تا نهادينه شدن فرهنگ آموزش آنلاين زمان زيادي باقيست و رسيدن به اين هدف صرف نظر از تلاش هاي توسعه دهندگان تواناي كشور، به همكاري و همياري نظام آموزشي با اين افراد متخصص بستگي دارد؛ موضوعي كه مثال موفق و امتحان پس داده اش را مي توان در همكاري مكتب خونه با دانشگاه تهران مشاهده كرد و اميدواريم كه نهادهاي آموزشي ديگر نيز همين رويه را پيش بگيرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.