تهيه بك آپ با استفاده از ابزارهاي داخلي ويندوز ۱۰

۳۷۱ بازديد

رسانه كليك – پشتيبان گيري خودكار ويندوز و تهيه بك آپ در ويندوز ۱۰ كار دشواري نيست. كافي است ۱۵ دقيقه از وقت خود را به آموزش زير اختصاص دهيد تا بتوانيد از اطلاعات مهمتان محافظت كنيد. 

انجام اين كار در ويندوز ۱۰ از هميشه ساده‌تر شده است. دو برنامه براي پشتيبان گيري خودكار ويندوز ۱۰ وجو دارد؛ File History و Windows Backup and Restore. ابزار File History به طور خودكار نسخه‌هاي مختلف فايل را ذخيره مي‌كند، بنابراين مي‌توانيد در زمان به عقب برگرديد و فايلي كه دستكاري يا حذف شده را بازگرداني كنيد. اين ويژگي براي فايل‌هايي كه زياد تغيير مي‌كنند، مثل فايل‌هاي Word يا PowerPoint كاربرد دارد.

از طرف ديگر، ابزار Backup and Restore صرفاً يك پشتيبان از جديدترين نسخه فايل‌ها مي‌سازد. با استفاده از اين برنامه پشتيبان گيري خودكار ويندوز مي‌توانيد ايميج سيستم (System Image) هم بسازيد كه تصويري از كل سيستم شامل سيستم عامل، برنامه‌ها، فايل‌ها و غيره بوده و مناسب زماني است كه صدمه شديدي به اطلاعات وارد شود.

شما مي‌توانيد از يكي از اين ابزارهاي پشتيبان گيري خودكار ويندوز استفاده كنيد، اما اگر به دنبال يك استراتژي بك آپ گيري جامع هستيد، بهتر است از هر دو استفاده كنيد. در صورت وقوع حوادث ناخوشايندي مثل خراب شدن هارد درايو، آلوده شدن به بدافزار يا چنانچه شخصي به طور تصادفي فايل مهمي را پاك كند، اين پشتيبان‌ها خط مقدم دفاع‌تان محسوب مي‌شوند. البته هميشه بهتر است چندين پشتيبان يكسان داشته باشيد و آن‌ها را در جاهاي مختلفي ذخيره كنيد. براي اين كار توصيه مي‌كنيم از نرم‌افزار CrashPlan استفاده كنيد كه گزينه‌هايي براي پشتيبان‌گيري آنلاين يا از راه دور هم دارد.

بازيابي فايل‌ها از روي پشتيبان‌هاي محلي خيلي سريع‌تر است. علاوه بر اين با استفاده از ايميج سيستم به سرعت مي‌توانيد تقريباً كل كامپيوتر را به شكلي كه قبل از وقوع مشكل وجود داشت، برگردانيد.

اكنون بدون توضيحات اضافي، كار را شروع مي‌كنيم. براي انجام پشتيبان گيري خودكار ويندوز به يك هارد اكسترنال، NAS (ذخيره‌ساز متصل به شبكه) يا كامپيوتر ديگري در شبكه محلي كه به عنوان فضاي پشتيبان‌گيري شما استفاده مي‌شود، نياز داريد.

استفاده از File History براي پشتيبان‌گيري از فايل‌ها و پوشه‌هاي خاصي كه اغلب تغيير مي‌كنند

با انتشار ويندوز ۱۰ رابط كاربري File History به‌روز و دچار تغييرات مهمي شد؛ مثلاً مي‌توانيد از پوشه‌هاي انتخابي كاربر پشتيبان تهيه كنيد. File History به طور پيش‌فرض از همه پوشه‌هاي موجود در پوشه حساب كاربري شخص (C:/Users/[accountname]) پشتيبان مي‌گيرد. اين پوشه شامل اطلاعات ميز كار، اسناد، دانلودها، موسيقي‌ها، تصاوير و ساير پوشه‌هاي كاربر است.

File History از پوشه‌هاي OneDrive هم بك آپ مي‌گيرد. از همه مهم‌تر، اين ابزار پوشه‌ها را براي بررسي تغييرات نظارت كرده و مثل Time Machine در سيستم عامل OS X به طور خودكار از هر فايلي كه تغيير كند، پشتيبان مي‌گيرد.

چگونه File History را راه‌اندازي و فعال كنيم؟

۱. روي دكمه Windows كليك و عبارت File History را تايپ كنيد. وقتي در نتايج گزينه File History Settings آمد، روي آن كليك نماييد. 
۲. به بخش Backup برويد و روي Add a drive كليك كنيد.
۳. درايو يا شبكه‌اي را كه مي‌خواهيد مقصد پشتيبان‌هاي File History باشد، انتخاب كنيد.
       پشتيبان
۴. اكنون روي More option كليك كنيد.
از اين جا مي‌توانيد پشتيبان گيري خودكار ويندوز را آغاز كنيد، پشتيبان‌هاي قبلي را تغيير دهيد، مدت زمان نگهداري فايل‌هاي پشتيبان‌گيري شده را تعيين كنيد. پوشه‌هاي خاصي را از پشتيبان‌گيري مستثني سازيد، آن‌ها را به پشتيبان خود اضافه كنيد، يا پشتيبان File History را به درايو ديگري منتقل نماييد.

پشتيبان

۵. براي گرفتن پشتيبان روي دكمه Back up now كليك كنيد.

يكي از گزينه‌هايي كه بسته به ترجيحات خود بايد از بخش تنظيمات تغيير دهيد، اين است كه پشتيبان‌ها تا چه مدت نگه داشته شوند:

  • گزينه پيش‌فرض Forever است كه فايل‌ها را تا زماني كه درايو پر شود، نگه مي‌دارد. در صورت پر شدن يا بايد از يك درايو ديگر استفاده كنيد يا از بخش Control Panel (از مسير System and Security > File History > Advanced Settings) كمي فضا آزاد نماييد.
  • اگر از گزينه Until space is ended استفاده كنيد، وقتي فضاي روي درايو كم باشد File History به طور خودكار قديمي‌ترين نسخه‌هاي پشتيبان گرفته شده را حذف مي‌كند.
  • اگر از ساير بازه‌هاي زماني مثل ۱ ماه يا ۲ سال استفاده كنيد، وقتي آن بازه زماني فرا برسد، File History قديمي‌ترين نسخه‌هاي پشتيبان گرفته شده را پاك خواهد كرد.

كار تمام است. از حالا File History كار خود را در پس‌زمينه سيستم براي پشتيبان گيري خودكار ويندوز شروع مي‌كند.

چگونه پشتيبان‌هاي File History را برگردانيم؟

براي برگرداندن فايل، پوشه يا برگرداندن نسخه قديمي يك فايل، به مسير Control Panel > File History برويد و از منوي سمت چپ روي لينك Restore personal files كليك كنيد. از آن جا بر اساس تاريخ پشتيبان و حتي پيش‌نمايش فايل‌ها، قبل از اين كه دكمه بزرگ سبزرنگ را بزنيد و فايل‌ها را برگردانيد، مي‌توانيد بين پشتيبان‌هاي مختلف به دنبال پشتيبان مورد نظر خود بگرديد.

پشتيبان
همچنين مي‌توانيد بدون نياز به باز كردن ابزار بازيابي File History نسخه‌هاي قديمي يك فايل را برگردانيد. كافي است روي فايل كليك راست كنيد، گزينه Properties را انتخاب كرده و به زبانه Previous Versions برويد.
پشتيبان

استفاده از Backup and Restore براي تهيه ايميج كامل سيستم

شايد Backup and Restore را از نسخه‌هاي قديمي‌تر ويندوز به ياد داشته باشيد. اين قابليت در ويندوز ۱۰ با نام Backup and Restore (Windows 7) وجود دارد تا بدانيد اين نسخه، نسخه قديمي‌تر اين ابزار است. اگر از File History استفاده مي‌كنيد، بهتر است باز هم با Backup and Restore در يك درايو ديگر از كل سيستم خود ايميج بگيريد. به علاوه اگر مشكلي پيش بيايد، مثلاً هارد سيستم خراب شود، با استفاده از اين ابزار مي‌توانيد پشتيبان را برگردانيد و بدون نياز به از دست دادن اطلاعات و شروع از صفر، كار خود را ادامه دهيد.

اين پشتيبان را در درايوي متفاوت با جايي كه پشتيبان File History را در آن نگهداري مي‌كنيد ذخيره نماييد. به ياد داشته باشيد كه در اين مبحث هر چه تعداد پشتيبان‌ها بيشتر باشد بهتر است.

چگونه Backup and Restore را راه‌اندازي و فعال كنيم؟

۱. Backup and Restore را باز كنيد. اين ابزار در Control Panel قرار دارد، اما با كليك روي دكمه Windows و تايپ كردن عبارت Backup and Restore هم مي‌توانيد آن را پيدا كنيد.
۲. روي Set up backup كليك نماييد.
پشتيبان
۳. درايو مورد نظر خود را براي نگهداري پشتيبان انتخاب كنيد، يا با انتخاب گزينه Save on a network پشتيبان را در شبكه ذخيره كنيد.
پشتيبان
۴. در اين مرحله، مشخص كنيد كه مي‌خواهيد خود ويندوز اطلاعات را پشتيبان‌گيري انتخاب كند يا خودتان آن‌ها را انتخاب مي‌كنيد. اگر اين اجازه را به ويندوز بدهيد، علاوه بر ايجاد ايميج سيستم در كتابخانه‌هاي شما، فايل‌هاي ميزكار هم ذخيره مي‌شوند.
پشتيبان
ساده‌ترين راه اين است كه كار را به ويندوز بسپاريد. اما اگر نگران فضاي مصرفي هستيد يا مي‌خواهيد بعضي پوشه‌ها را خودتان انتخاب كنيد، بهتر است گزينه Let me choose را انتخاب نماييد. اكنون مثلاً مي‌توانيد از بخش Libraries پشتيبان نگيريد، چون احتمالاً قبلاً توسط File History از آن پشتيبان تهيه شده است.
۵. براي آغاز عمليات اولين پشتيبان‌گيري خود روي دكمه Save settings and run backup كليك كنيد.
پشتيبان

بهترين بخش قضيه اين جا است كه بعد از اولين پشتيبان، اين كار بر اساس يك برنامه زماني (به طور پيشفرض، هر دوشنبه ساعت ۷ عصر) به صورت خودكار تكرار مي‌شود.

چگونه ايميج سيستم را برگردانيم؟

براي برگرداندن ويندوز از روي ايميج سيستم، به مسير Settings > Update & Security > Recovery برويد و كامپيوتر خود را با حالت راه‌انداز پيشرفته Restart كنيد. از آن جا مي‌توانيد از بين ايميج‌هاي سيستم يكي را انتخاب و آن را روي كامپيوتر برگردانيد.

اگر صرفاً مي‌خواهيد بعضي از پوشه‌ها و فايل‌ها را از پشتيبان مورد نظر خود برگردانيد، به مسير Control Panel > System and Security > Backup and Restore (Windows 7)  برويد و روي دكمه Restore my files كليك كنيد.

اگر كامپيوتر شما كار نمي‌كند و نمي‌توانيد وارد بخش Control Panel يا Settings شويد، مي‌توانيد سيستم را از طريق ديسك يا USB نصب ويندوز، ديسك تعمير سيستم يا درايو بازيابي USB اجرا كنيد، سپس به ابزارهاي لازم براي بازيابي سيستم دسترسي خواهيد داشت.

File History و Backup and Restore قوي‌ترين ابزارهاي موجود در بازار براي پشتيبان‌گيري و بازيابي داده نيستند، ولي اين‌ها ساده، رايگان و بخشي از خود سيستم عامل ويندوز مي‌باشند. اگر از اين برنامه‌ها به همراه يك سرويس پشتيبان‌گيري آنلاين مثل Crashplan يا Backblaze كنيد، ديگر خيالتان از پشتيبان‌گيري و موضوعات مربوط به آن راحت خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.