فناوري بيومتريك موبايل ها چه مشكلاتي دارد؟

۱۴۱ بازديد

رسانه كليك – شركت اپل در جديدترين محصولات خود از فناوري تشخيص چهره استفاده كرده است. بسياري از كارشناسان استفاده از فناوري بيومتريك موبايل را براي باز كردن قفل آن ناامن عنوان كرده‌اند. 

شركت‌هاي بزرگ سازنده موبايل، اخيراً از فناوري‌هاي بيومتريك مانند حسگر اثر انگشت و تشخيص چهره در باز كردن قفل موبايل استفاده مي‌كنند. استفاده از اين گزينه‌ها براي بسياري از كاربران به دليل سهولت در استفاده، بسيار محبوب شده اما برخي از كارشناسان، شديداً استفاده از اين گزينه را منع كرده‌اند. در ادامه دلايلي ارائه مي دهيم كه نشان مي دهد نبايد از اين گونه فناوري‌ها استفاده كرد.

استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك امنيت بالايي ندارد؛ چرا كه از اطلاعات بسيار حساسي در آن استفاده مي‌شود و همچنين در بسياري از كشورها، پليس طبق قانون مي‌تواند بدون اجازه كاربر و با استفاده از اين فناوري، قفل موبايل را باز كند. بنابراين شديداً توصيه مي‌شود كه اگر اطلاعات حساسي در تلفن همراه خود داريد، به جاي استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك از رمز عبور در موبايل خود استفاده كنيد.

در فناوري هاي اخير تشخيص چهره از اسكن مردمك چشم استفاده مي‌شود. همان طور كه مي‌دانيد، مردمك چشم حاوي سلول‌هاي بسياري است و مانند اثر انگشت، مشخصات مردمك چشم افراد با يكديگر متفاوت است و در واقع هر انساني مردمك چشم منحصر به فردي دارد. با استفاده از اين فناوري، افراد بدون اينكه بخواهند، اساسي‌ترين اطلاعات ژنتيكي خود را در اختيار تلفن‌هاي هوشمند قرار مي‌دهند كه ممكن است به سادگي اين اطلاعات لو بروند.

همچنين با استفاده از فناوري‌هاي سه-بعدي مي‌توان تصاوير يك فرد را طوري طراحي كرد كه به سادگي فناوري تشخيص چهره را فريب دهد و در نتيجه قفل موبايل باز شود.

استفاده از رمز عبور هميشه امنيت بيشتري نسبت به اين‌گونه فناوري‌ها داشته است. به‌ خصوص اينكه كاربر اين رمز را تنها در ذهن خود دارد و كسي نمي‌تواند كاربران را در صورت عدم تمايل، مجبور به باز كردن قفل موبايل كند.

اكثر تلفن‌هاي هوشمند علاوه بر استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك، از رمز عبور چهار رقمي نيز استفاده مي‌كنند كه هر چه قدر تعداد اين رقم‌ها بيشتر باشد، امنيت موبايل كاربر بالاتر مي‌رود. سيستم امنيتي كه رمز عبور دارد، به مدت‌زماني كه صرف وارد كردن اعداد مي‌شود، مي‌ارزد. ضمن اينكه اگر از يك رمز عبور ۴ رقمي استفاده كنيد، احتمال تشخيص رمز عبور، ۱۰ به توان ۴ است كه تشخيص آن تقريباً غير ممكن مي‌شود.

حال به نظر مي‌رسد شركت‌هاي سازنده تلفن‌هاي هوشمند، به‌ منظور حفظ امنيت اطلاعات كاربران، بايد علاوه بر فناوري‌هاي بيومتريك، از رمز عبور براي دسترسي به ديتاها و نرم‌افزارهاي مختلف استفاده كنند تا افراد براي هر نرم‌افزار رمزهاي متفاوتي تعريف كنند. از اين طريق شايد، استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك، آن چنان ناامن نباشد.

همان‌طور كه مي‌دانيد، كاربران آيفون مي‌توانند بدون اينكه قفل موبايل خود را باز كنند، نوتيفيكيشن برنامه‌هاي مختلف را چك كنند. حال با استفاده از فناوري تشخيص چهره، هر زماني كه كاربر اقدام به خواندن نوتيفيكيشن كند، قفل گوشي باز مي‌شود. به همين خاطر، بيشتر كاربران ترجيح مي‌دهند از حسگر اثر انگشت به جاي آن استفاده كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.