مادربردهاي ارزان سري 8 ازراك به كمك فناوري Non-Z OC اوركلاك مي‌شوند

۱۴۸ بازديد

مادربردهاي ارزان سري 8 ازراك به كمك فناوري Non-Z OC اوركلاك مي‌شوند

پردازنده‌هاي خانواده‌ي هسول يا نسل چهارم پردازنده‌هاي Core اينتل، اخيراً روانه‌ي بازار مصرف شده‌اند و تدريجاً در بازار ايران نيز وارد مي‌شوند. اين مادربردها مجهز به چيپ‌ست سري 8 اينتل و سوكت LGA 1150 براي استفاده از پردازنده‌هاي هسول هستند. در نسل قبلي براي اوركلاك كردن پردازنده‌ها از مادربوردهايي با چيپ‌ست‌هاي قدرتمندتر سري Z استفاده مي‌شد. بدين صورت كه چيپ‌ست Z77 براي اوركلاك كردن آيوي‌برجي‌ها كاربرد داشت. اما اين قاعده با تصميم اينتل و هوشمندي ازراك كمي تغيير كرده است. در ادامه به بررسي اين موضوع مي‌پردازيم.

اگر اينطور تصور كرده‌ايد كه با چيپ‌ست‌هاي معمولي‌تري مثل H87 هم مي‌توان اوركلاك كرد، درست حدس زده‌ايد. ازراك همواره يكي از سازندگان بزرگ و خلاق مادربورد بوده و معمولاً مادربوردهايي با ويژگي‌هاي خاص طراحي و توليد مي‌كند. اين بار در برخي از مادربردهاي خود  مثل Fatal1ty H87 Performance، قابليتي به نام Non-Z OC اضافه كرده است. اين مادربورد جالب از نظر فازهاي تواني بيشترين تعداد را در ميان مادربوردهاي H87 بازار دارد و با استفاده از طراحي 8 فازي آن، مي‌توان فركانس پردازنده‌ي اصلي را تا 26 درصد افزايش داد.

به نظر مي‌رسد كه اينتل عمدا يا سهوا ضريب كلاك پايه آنلاك شده را در مادربوردهاي رده‌پايين سري 8 غيرفعال نكرده است و ازراك با استفاده از اين اقدام اينتل، امكان اوركلاك كردن پردازنده‌ي 350 دلاري Core i7 4770K توسط يك مادربورد 105 دلاري را فراهم كرده است. بدين ترتيب براي اوركلاك كردن نيازي به مادربوردهاي 200 دلاري يا گران قيمت تر Z87 نداريم.

براي انجام اوركلاك در ابتدا بايد آخرين نسخه‌ي UEFI اين مادربورد را دانلود كرده و آن را به روز كنيد. اگر با اوركلاك و يا UEFI آشنايي نداريد، نگران نباشيد. قبلاً در زوميت توضيحاتي در رابطه با اوركلاك داده‌ايم. در صفحه‌ي OC Tweaker گزينه‌اي به نام Non-Z OC يا اوركلاك روي مادربوردهاي غير از سري Z ديده مي‌شود. فركانس موردنظر را از ليست انتخاب كنيد و پس از ري‌استارت از اوركلاكي كه كرده‌ايد لذت ببريد.

3asrock

اين بار هم ازراك با كمترين هزينه، قابليت‌هاي خوبي را در مادربوردهاي خود اضافه كرده است. اما تنها مادربوردي كه اين قابليت را دارد، فتاليتي H87 پرفورمنس نيست، بلكه ساير H87ها و نيز B85 ها براي انجام اوركلاك مناسب هستند. با وجود اينكه چيپ‌ست H87 اجازه‌ي جدا كردن اتصال PCI Express به چند قسمت را نمي‌دهد، باز هم مي‌توان يك كارت گرافيك قدرتمند مثل GTX 770 يا HD 7970 را روي چنين مادربوردي قرار داده و يك سيستم ارزان و خوب جمع كرد.

شايد بتوان به جاي استفاده از Core i7 4770K كه پرچم‌دار پردازنده‌هاي معمولي هسول است از دومين مدل يعني Core i5 4670K كه 240 دلار قيمت دارد براي تهيه‌ي يك سيستم هسولي استفاده كرد. در اين صورت هزينه‌ي مادربورد و پردازنده از 550 دلار يا 2 ميليون و 200 به 345 دلار يا 1 ميليون و 400 هزار تومان تقليل مي‌يابد و جالب است كه عملكرد كلي سيستم در كارهاي معمول كمتر از 20 درصد افت پيدا مي‌كند كه با اوركلاك به راحتي قابل جبران است. براي مقايسه‌ي اين دو پردازنده‌ي هسولي به اينجا سري بزنيد.

دو نكته‌ي مهم، اول اينكه اوركلاك باعث داغ شدن بيشتر پردازنده مي‌شود، بنابراين احتياط كنيد و دما و ولتاژ سخت‌افزار را به دقت بررسي كنيد. دومين نكته اينكه ازراك تضميني براي ارائه‌ي چنين گزينه‌اي در مادربوردهاي خود نداده چرا كه اين موضوع به چيپ‌ست اينتل، پردازنده و فرم‌وير وابسته است اما خوشبختانه فعلاً از اشتباه اينتل به بهترين شكل مي‌توان استفاده كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.