11 نكته‌اي كه بايد در هنگام عكاسي و فيلم‌برداري با تلفن همراه در سفر مورد توجه قرار گيرند

۱۵۵ بازديد

11 نكته‌اي كه بايد در هنگام عكاسي و فيلم‌برداري با تلفن همراه در سفر مورد توجه قرار گيرند

هنگامي‌كه به سفر مي‌رويد، ممكن است با منظره‌اي زيبا و يا طبيعتي مطبوع رو به رو شويد و مسلما از ثبت خاطرات خود در قالب تصوير لذت خواهيد برد. تلفن هوشمندتان هم كه ديگر به ياري جداناشدني تبديل شده و هميشه همراهتان است. بنابراين حالا كه همه مواد مورد نياز يعني يك سوژه خوب و ابزار كار را در اختيار داريد، بد نيست تا چند دقيقه‌اي هم مهمان ما باشيد تا با ياد گيري چند راز مهم و اساسي، لذت بيشتر و كيفيت بهتري را تجربه كنيد.

اين روزها براي ثبت تصاويري باكيفيت در هر زمان و هر مكان، وسيله‌اي بهتر از تلفن هوشمند نخواهيد يافت. تقريبا اغلب مدل‌هاي پرچم‌دار و ميان رده از دوربيني 5 تا 13 مگاپيكسلي بهره مي‌برند و براي مصارف روزانه و شخصي، كيفيت بسيار مطلوبي دارند. حتي عكاسي در شب هم به لطف تلفن‌هايي چون لوميا 925 و HTC وان به سادگي قابل انجام است و ديگر با صفحه‌اي سياه رو به رو نمي‌شويد.

اما در كنار همه اين‌ها، هنوز اگر فوت و فن كار را ندانسته و شيوه‌ي بهره برداري صحيح از ابزاري كه در اختيار داريد را ندانيد، باز هم به نتايج دلخواه خود نمي‌رسيد.

در زير 11 مورد از مهم‌ترين رموز موفقيت عكاسان موبايلي را آورده‌ايم كه خواندنشان خالي از لطف نخواهد بود:

1- با برنامه عكاسي كنيد. براي خود هدفي در نظر گرفته و به بيان داستان خود بپردازيد. موضوع عكس مي‌تواند هرچيزي باشد. مهم اين است كه خلاقيت خود را به كار گرفته و با تركيب پديده‌هاي محيطي مانند ابنيه تاريخي يا يك جاذبه طبيعي، حس خود از سفرتان را با ديگران به اشتراك بگذاريد. مطمئن باشيد كه عكس‌هاي بدون موضوع و بي‌هدف، تاثير چنداني بر افراد نخواهند گذاشت.

2- در هنگام فيلمبرداري، حتما تلفن خود را 90 درجه چرخانده و به حالت افقي يا اصطلاحا Landscape فيلبرداري كنيد تا از تمام ظرفيت‌هاي قاب تصوير كمال استفاده را ببريد. فيلمبرداري در حالت پرتره به هيچ وجه توصيه نمي‌شود، مگر اين‌كه بخواهيد با سوژه مورد نظر به مصاحبه بپردازيد!

3- در هنگام فوكوس بر روي شخص يا شيء مورد نظر، به جاي استفاده از بزرگنمايي سعي كنيد فاصله خود را كاهش دهيد.

4- براي عكاسي از چهره‌ي افراد، بهتر است به جاي قرار دادن صورت در مركز و تصوير برداري مستقيم از رو به رو، زاويه‌اي ديگر را انتخاب كنيد. چرا كه در اين حالت چهره فرد پهن‌تر و بيني او تخت به نظر مي‌رسد. با متمايل كردن دوربين به اطراف و اندكي تغيير زاويه، از نتيجه كار خود بيشتر راضي خواهيد بود.

5- اين نكته يكي از رازهاي بزرگ عكاسي است.  هنگام تصوير برداري، خطوط راهنما (Gridlines) را فعال كنيد. در اين حالت، صفحه شما به 9 مربع مساوي تقسيم مي‌شود. حالا قسمت مهم كار: سعي كنيد هميشه سوژه عكاسي را در رديف وسط، بر روي مرز ميان يكي از دو مربع كناري با مربع مياني  قرار دهيد. همانطور كه در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد، بهتر است سوژه‌ي اصلي عكس در نقاط حاصل از تقاطع خطوط قرار گيرد. در اين حالت، بيشترين جزئيات و بالاترين اثرگذاري را شاهد خواهيد بود.

tip 5

6- از عكاسي از نزديك (Close-Up) غافل نشويد. آثار باستاني و اشيائ قديمي، گل گياهان، چهره افراد و حتي غذا از موارد بسيار مناسبي هستند كه مي‌توانيد مورد توجه قرار دهيد.

7- در هنگام عكاسي از مناظر، بايد افق يا بخش اعظم منطقه مورد نظر در نيمه پاييني قاب تصوير قرار بگيرد.

2 4

8- گاهي سعي كنيد به جاي تصوير برداري از يك لحظه خاص، از عكاسي پي‌درپي (Burst Mode) استفاده كنيد. بعدا مي‌توانيد عكس‌ها را در نرم افزارهايي چون iMovie يا Movie Maker در كنار هم قرار داده و با افزودن يك آهنگ زيبا، لحظه‌اي رويايي را پديد آوريد.

9- از برنامه‌هاي مانند Vine يا Cinemagram براي ثبت ويديويي 6 ثانيه‌اي بهره ببريد كه در قالب عكسي با فرمت GIF ذخيره مي‌شود. بعدا مي‌توانيد از اين تصوير متحرك در موارد گوناگون و اغلب سرگرم كننده استفاده كنيد.

10- از سه پايه يا يك گيره‌ي تثبيت كننده استفاده كنيد تا از لرزش‌هاي احتمالي جلوگيري شود. براي زوم‌ با درجات بالا نيز به چنين وسيله‌اي نياز خواهيد داشت.

11- هيچگاه اهميت صدا را از ياد نبريد. 50 درصد از يك قطعه ويديويي خوب را صداي آن تشكيل مي‌دهد. بنابراين اگر در كار خود جدي هستيد، خريد يك ميكروفون اضافي را در اولويت قرار دهيد.

اين بود راهنماي ما. اگر شما هم ترفند يا راهكاري مي‌شناسيد، با دوستان خود در زوميت به اشتراك بگذاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.