تعداد اپليكيشن‌هاي مخرب اندرويد به يك ميليون رسيد

۲۵۷ بازديد

تعداد اپليكيشن‌هاي مخرب اندرويد به يك ميليون رسيد

با توجه به محبوبيت و توسعه‌ي سيستم عامل اندرويد، پيش‌بيني‌ها حاكي از اين بودند كه اين عدد به يك ميليون بدافزار در سال 2013 برسد و متقابلا فعاليت هكرها هم به منظور سوء استفاده از اندرويد و دستگاه‌هاي مجهز به اين سيستم عامل افزايش يابد. اكنون به گفته‌ي كارشناسان اين اتفاق روي داده است. طبق گزارش «ترند ميكرو» تعداد اپليكيشن‌هاي مخرب و برنامه‌هاي پر خطر از مرز يك ميليون نيز گذشته است. سوء استفاده و دسترسي غير مجاز به سرويس‌ها، سرقت داده‌ها واطلاعات مالي از اپليكيشن‌هاي مجاز و استفاده از تبليغات براي هدايت كاربران به سايت‌هاي مشكوك، نمونه‌هايي از عملكرد اپليكيشن‌هاي مخرب و برنامه‌هاي پر خطر به شمار مي‌روند. برآورد شده است كه 75 درصد اين بدافزارها عملكردي «كاملا مخرب» دارند و عملكرد 25 درصد ديگر و از جمله Adwareها (نرم‌افزارهاي تبليغاتي) نيز در رده‌ي «كم خطر يا مشكوك» قرار مي‌گيرد.

محققان بخش امنيت نرم‌افزار اعلام كرده‌اند بدافزارهاي FAKEINST و OPFAKE به ترتيب با 34 و 30 درصد، بيشترين سهم را در ايجاد عملكردهاي مخرب به خود اختصاص داده‌اند. بدافزار FAKEINST عموما در قالب اپليكيشني مجاز و كاربردي ظاهر شده و بدون اجازه‌ي كاربر اقدام به ارسال پيام‌هاي متني هزينه‌بر مي‌كند كه بالطبع ضرر مالي سنگين نيز پيامد آن خواهد بود.

بازي «Bad Pigies» كه در بين كاربران اندرويد طرفداران بسياري دارد، يكي از برنامه‌هاي محبوب توسعه‌دهندگان بدافزار FAKEINST نيز محسوب مي‌شود! بعد از ارائه‌ي نسخه‌هاي اصلي و مجاز اين بازي، نسخه‌هايي از بدافزار FAKEINST در قالب اين بازي از فيلترهاي امنيتي گوگل پلي عبور كردند و از طريق اين فروشگاه در دسترس كاربران قرار گرفتند. با اينكه نسخه‌هاي آلوده به سرعت شناسايي و از دسترس خارج شدند اما اعلام شد كه قبل از اين پاك‌سازي، هزاران نفر آن را دانلود كرده‌اند. قابليت‌هاي اين نسخه از FAKEINST به طرز قابل توجهي گسترش يافت، به طوري كه دسترسي اين بدافزار به اطلاعات موقعيت مكاني، ارتباطات شبكه، حساب‌هاي كاربري، حافظه ذخيره‌سازي، اطلاعات تماس و حتي كنترل سخت‌افزاري و دسترسي به فايل‌هاي سيستمي نيز امكان‌پذير شده بود.

بدافزار OPFAKE نيز در بيشتر موارد عملكردي مشابه با FAKEINST دارد و همانند آن در قالب برنامه‌هاي كاربردي يا بازي‌هاي پرطرفدار ظاهر مي‌شود . علاوه بر اين OPFAKE با باز كردن فايل‌هاي HTML و ايجاد درخواستي از كاربر به منظور دانلود فايل‌هاي مخرب ديگر، زمينه را براي دسترسي‌هاي بيشتر فراهم مي‌كند.

اپليكيشن‌هايي نظير ARPUSH و LEADBOLT نيز به ترتيب با سهمي 33 و 27 درصدي در صدر فهرست «برنامه‌هاي پر خطر» جاي دارند. از عملكرد اين نرم افزارها مي‌توان به بهره‌گيري از Adwareها و سرقت اطلاعاتي نظير داده‌هاي سيستم عامل، اطلاعات مكان‌يابي و كد IMEI دستگاه‌هاي اندرويدي اشاره كرد.

تهديدات دستگاه‌هاي اندرويدي فقط محدود به ربودن اطلاعات شخصي و Adwareها نيست. «ترند ميكرو» اظهار داشته كه انجام معاملات بانكي با تلفن‌هاي هوشمند يا تبلت‌ها با وجود بدافزارهايي مانند FAKEBANK و FAKETOKEN، آسيب‌پذيري كاربران را دو چندان كرده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.