برگزاري دوره آموزش كدنويسي در مدارس محروم حومه تهران توسط سامسونگ

۱۳۴ بازديد

همه شركت ها در قبال جامعه و اجتماع مسئوليت هايي دارند و بسته به ميزان درآمد و وسعت فعاليت هايشان سعي مي كنند پروژه هايي را در راستاي تعهدات و مسئوليت هاي اجتماعي خود بر گردن بگيرند.

سامسونگ نيز از جمله شركت هايي است كه پيشتر پايبندي اش را به مسئوليت هاي اجتماعي به اثبات رسانده و در همين راستا نيز طرح هاي مختلفي را در كشور كليد زده كه از آن جمله مي توان به طرح كودكان اميد اشاره نمود كه به تجهيز ۱۰ مدرسه به كلاس هاي هوشمند، راه اندازي 12 كتابخانه گويا و تاسيس يك مركز مهندسي به نام آكادمي مهندسي سامسونگ انجاميد.

حالا اين شركت اعلام كرده كمپين تازه اي به نام كُد كَده را در كشور آغاز نموده كه با هدف آشنايي دانش‌ آ‌موزان با يكي از زبان‌هاي برنامه‌نويسي كليد خورده است. در ادامه توجه شما را به بيانيه خبري رسمي اين شركت در اين رابطه جلب مي كنيم. با ديجياتوهمراه باشيد.

كمپين كُد كَده با هدف آشنايي دانش‌آ‌موزان كشور با يكي از زبان‌هاي برنامه‌نويسي آغاز شده است. اين كمپين در نظر دارد كه يك ميليون دانش‌آموز ايراني را دست‌كم با يكي از زبان‌هاي برنامه‌نويسي آشنا نموده يا بر ميزان تسلط شان بر آن زبان بيافزايد.

كدنويسي مدارس نيز يكي ديگر از كمپين‌هاي شهروند سازماني سامسونگ است كه در مدارس حومه تهران با همكاري كانون كارآفريني ايران اجرا مي‌شود. اين دوره براي دانش‌آموزاني طراحي‌شده كه از توانايي خواندن و نوشتن برخوردارند، اما هيچ پيش‌زمينه و تجربه‌ قبلي از برنامه‌نويسي ندارند. دوره كدنويسي، به دانش‌آموزان كمك مي‌كند كه برنامه‌هايي براي حل مسائل مختلف بسازند؛ درنتيجه با خلق بازي‌ و داستان براي هر مسئله، نخستين پايه‌هاي ذهن خلاق و تحليل‌گر در كودكان شكل خواهد گرفت.

امروزه شركت‌ها نسبت به معضلات و چالش‌هاي جامعه بي‌تفاوت نيستند و مي‌كوشند به واسطه فعاليت‌هاي اجتماعي در جهت بهبود كيفيت زندگي افراد جامعه قدمي مؤثر بردارند. شركت سامسونگ الكترونيكس نيز به‌ عنوان برند هفتم دنيا، در كنار فعاليت‌هاي تجاري خود، همواره به ايفاي نقش شهروند سازماني در جوامع گوناگون پايبند بوده است.

اهميت يادگيري منطق برنامه‌نويسي

آشنايي با منطق برنامه‌نويسي به دانش‌پذيران ياد مي‌دهد كه چگونه در مواجهه با مسائل مختلفي همچون مسائل مرتبط با كامپيوتر و برنامه‌نويسي، مسائل رياضي و ساير دروس و حتي مسائل غيردرسي و چالش‌هاي ممكن در زندگي روزمره، به شيوه‌اي هدفمند‌تر عمل كنند.

هدف اصلي چنين آموزش‌هايي، نحوه‌ رويارويي با مسائل، شكستن مسائل بزرگ‌تر به اجزاي كوچك‌تر و درنهايت طراحي و ارائه‌ راه‌حل‌هايي جامع است. علاوه بر اين، آموزش كدنويسي، تصويري نسبتاً واقعي از رشته‌هاي مرتبط با كامپيوتر، آي‌تي يا برنامه‌نويسي براي دانش آموزان فراهم مي‌كند و به‌نوعي سنگ بناي بنيادي‌ترين اصول تفكر را در اين زمينه‌ها برايشان مهيا مي‌كند.

اگر حتي، دانش‌آموزي به ادامه تحصيل در اين رشته‌ها هم علاقه‌اي نداشته باشد، آموزه‌هاي اين دوره نه‌تنها باعث پيشرفت وي در دروس مختلفي ازجمله رياضي و فيزيك خواهد شد، بلكه در آينده تحصيلي و شغلي او نيز مفيد خواهد بود. از طرف ديگر، با توجه به محتواي اين دوره و شيوه‌ متفاوت آموزشي آن، معمولاً دانش آموزان تمايل زيادي به ادامه تحصيل در رشته‌هاي مرتبط با كامپيوتر و برنامه‌نويسي پيدا مي‌كنند كه به گفته بسياري از تحليلگران و اقتصاددانان بيشترين و پرسودترين بازار كار را در آينده‌ي ايران و جهان دارد.

اردوي تابستاني آموزش كدنويسي در مدارس

دوره آموزش كدنويسي به مدت دو ماه در تابستان سال جاري و به‌صورت آزمايشي در چهار دبستان هوشمندسازي شده در قرچك، رباط‌كريم، شهرري و كهريزك برگزار مي‌شود. مدت هر يك از جلسات، چهار ساعت در هفته و ظرفيت هر يك از كلاس‌ها 15 نفر است كه در مجموع 150 نفر از دانش آموزان مقاطع پنجم و ششم ابتدايي در اين دوره تحت پوشش كمپين قرار مي‌گيرند.

مراحل اجرايي اين دوره به اين صورت است كه ابتدا آزمون ورودي در مدارس انجام مي‌شود و پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان داوطلب، كلاس‌ها به مدت 320 ساعت، كلاس درسي برگزار مي‌شود و در پايان دوره نيز مسابقه پاياني برنامه‌نويسي برپا مي‌شود. علاوه بر اين، در جلسات تيم اجرايي كمپين كه به‌صورت هفتگي در ماه اول و دو هفته يك‌بار در ماه دوم برگزار مي‌شود به ارزيابي عملكرد مربيان و پيشرفت كمپين خواهند پرداخت.

سرفصل‌هاي مطرح‌شده در اين دوره عبارت‌اند از: برنامه‌نويسي با استفاده از كاغذ و گراف‌، الگوريتم‌ها در دنياي واقعي: ساخت موشك كاغذي، الگوريتم‌هاي ترتيبي (هزارتو، كشيدن نقاشي)، حلقه‌ها، برنامه‌نويسي گروهي، عيب‌يابي (ديباگينگ)، عبارت‌هاي شرطي، آشنايي با مبناي دو، واكنش به رويدادها، حلقه‌هاي تودرتو، ردپاي ديجيتالي: چگونه مراقب فعاليت‌هايمان در دنياي مجازي و اينترنت باشيم.
كمپين كدنويسي مدارس، در راستاي تحقق مسئوليت اجتماعي سامسونگ و با همكاري كانون كارآفريني ايران و اداره كل آموزش‌ و پرورش استان تهران، از دوشنبه پنجم مرداد سال جاري تا 30 شهريور برگزار مي‌شود.
كمپين كودكان اميد سامسونگ يكي از پروژه‌هاي موفق مسئوليت اجتماعي در كشور است كه با هدف ايجاد امكانات و فضايي مناسب براي شكوفايي استعدادهاي كودكان ايران اجرا شده است. اين پروژه‌ جهاني تاكنون در سه فعاليت جداگانه، موفق به تجهيز مدارس مناطق محروم به كلاس‌هاي هوشمند، راه‌اندازي 12 كتابخانه‌ گويا براي نابينايان و كم‌بينايان در شهرهاي مختلف و همچنين يك مركز مهندسي با عنوان مركز آموزش تخصصي براي اشتغال جوانان شده است.

كمپين كودكان اميد با همكاري اداره كل آموزش‌وپرورش استان تهران، سازمان فني‌وحرفه‌اي استان تهران، سازمان بهزيستي كل كشور و نهادهاي دولتي مرتبط، سازمان‌هاي غيردولتي همچون انجمن نابينايان، مؤسسه عصاي سفيد و انجمن تعالي اجرا شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.