موبايل در ايران ۲۲ ساله شد

۱۶۰ بازديد

موبايل در ايران ۲۲ ساله شد

۲۲ سال پيش در روز ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ شركت ارتباطات سيار(كه بعدها برند همراه اول را ثبت كرد) ۴ عدد سيم‌كارت را به كاركنان نهاد رياست جمهوري تحويل داد تا با اين عرضه، استفاده رسمي از تلفن همراه در ايران آغاز كار كند.

مرداد ۱۳۷۳ در زمان افتتاح شبكه‌ي تلفن همراه در تهران، اين شبكه با تنها ۲۴ سايت BTS و ظرفيت ۹۲۰۰ شماره(سيم‌كارت) آغاز به كار كرد اما امروزه حدود ۱۴۰ ميليون سيم‌كارت در كشور واگذار شده و حدود ۷۰ ميليون مشترك فعال در اين زمينه وجود دارد.

شركت ارتباطات سيار كه در آن روزها با نام شركت مادر خود يعني مخابرات شناخته مي‌شد، امروزه با نام برند همراه اول در بازار شناخته مي‌شود و پوشش خود را در ۱۲۴۲ شهر  و ۶۱۷۲۲ روستا گسترش داده است. علاوه بر اين شبكه‌ي تلفن همراه اين شركت در  ۷۰ هزار كيلومتر از جاده‌هاي كشور وجود دارد.

ارتباطات سيار كه تا سال ۱۳۸۹ دولتي بود، تا سال ۱۳۸۵ انحصار بازار موبايل را در اختيار خود داشت و تنها پيمانكار مخابرات با نام تاليا اقدام به ارائه سيم‌كارت مي‌كرد. از سال ۱۳۸۵ شبكه‌ي ايرانسل به عنوان اولين اپراتور خصوصي آغاز به كار كرد و پس از آن در سال ۱۳۹۰ رايتل به عنوان اپراتور نسل سوم تلفن همراه شروع به سرويس‌دهي كرد.

سال ۱۳۹۳ نيز سال مهمي در تاريخ تلفن همراه ايران بود كه همراه اول و ايرانسل بعد از دوره‌ي حفاظت اپراتور سوم ايران، پروانه‌ي ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه وبالاتر را كسب كنند و به تدريج شبكه‌هاي 3G و 4G در ايران راه‌اندازي شود.

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ شروع بيست و سومين سال فعاليت تلفن همراه است و همراه اول در اين روز جشن ۲۲ سالگي خود را در حالي مي‌گيرد كه ۶ سالي است خصوصي شده و خدمات متنوعي از جمله اينترنت همراه نسل سوم و چهارم را ارائه خواهد داد.

بازي موبايل Plastiland؛ دنياي خميري

۲۷۷ بازديد

بازي موبايل Plastiland؛ دنياي خميري

Plastiland يكي از بازي‌هاي جديد و جذاب گوشي‌هاي موبايل است كه در آن با محيطي جذاب و خميري به همراه كاراكترهاي خنده دار مواجه خواهيد بود. با زوميت همراه باشيد تا با اين بازي سرگرم‌كننده بيشتر آشنا شويد.

 Plastiland يا سرزمين خميري يكي از متقاوت‌ترين بازي‌هايي است كه در چند وقت اخير براي گوشي‌هاي موبايل منتشر شده است. اين بازي به جاي آنكه سراغ گرافيك‌هاي كارتوني و يكنواخت شده‌اي كه در هر بازي موبايلي شاهد آن هستيم برود طراحي خميري را براي خود انتخاب كرده است كه محيطي شبيه به كارتون‌هاي Shaun The Sheep يا پت و مت معروف را رقم زده است. اين موضوع ممكن است در ابتدا چندان جالب به نظر نرسد و حتي بسياري از كاربران را نيز از دانلود و نصب بازي منصرف كند اما اگر تنها چند دقيقه تجربه‌ي بازي كردن با آن را كسب كنيد متوجه خواهيد شد كه با يكي از جالب‌ترين بازي‌هاي ساخته شده در ماه‌هاي اخير مواجه هستيد. اين بازي كه از گرافيك بسيار عالي و چشم نوازي برخوردار است براي رده سني بالاي ۳ سال منتشر شده است و خوشبختانه كودكان شما نيز مي‌توانند به انجام آن بپردازند. محيط بازي و كاراكترهاي جذابي كه عاشق آن‌ها خواهيد شد به نوعي طراحي شده‌اند كه بدون شك توجه كودكان را به خود جلب خواهند كرد و مي‌تواند ساعت‌ها و حتي روزها آن‌ها را مشغول به خود نگه دارد. 

موسيقي متن بازي نيز مانند گرافيك آن در سطح بسيار قابل قبولي قرار دارد به طوري كه علاوه بر آنكه بار طنز بازي را افزايش داده است باعث عدم يكنواخت شدن مسير بازي نيز شده است. كيفيت اين موسيقي نيز در سطح قابل قبولي قرار دارد و گوش دادن آن در هندزفري برخلاف بسياري از عناوين ديگر آزاردهنده نخواهد بود. در Plastiland شما به ۳ جهان مختلف و ۴۸ مرحله دسترسي خواهيد داشت كه در هر مرحله وظيفه گذراندن يك مسير مشخص شده و رسيدن به مقصد را خواهيد داشت. در اين بازي كنترل چند كاراكتر در دستان شما است كه در هر لحظه مي‌توانيد بين آن‌ها سوئيچ كنيد. در بازي موانع و بخش‌هاي بسياري وجود دارد كه تنها توسط يكي از اين كاراكترها قابل عبور خواهد بود از همين رو بايد كنترل اين كاراكترها را در دست داشته باشيد تا در زمان‌هاي مناسب سريعا اقدام به تعويض آن‌ها كنيد. Plastiland در پلت‌فرم اندرويد در دو نسخه‌ي پولي و رايگان منتشر شده است كه در نسخه‌ي رايگان تنها يكي از ۳ جهان بازي قابل استفاده خواهد بود. اين بازي با حجم ۴۷ مگابايت در اندرويد و ۴۴ مگابايت در آي‌او‌اس منتشر شده است و براي اجراي آن به ترتيب نيازمند نسخه‌ي ۲.۳.۳ و 7.1 اين پلت‌فرم‌ها خواهيد بود. 

بررسي بازي موبايل Reigns

۱۴۶ بازديد

دين، مردم، ارتش و اقتصاد، چهار اصل بنيادي سلطنت در قرون وسطي اين بار با حضور در يك بازي موبايل، باعث مي‌شود تا بازيكنان شايد اندكي به مشكلات حاكمان گذشته فكر كرده و مانند آن‌ها تصميمات سختي را اتخاذ كنند. در ادامه با بررسي بازي Reigns با زومجي همراه باشيد. 

بازي‌هاي تاريخي اين روزها ديگر مورد توجه بسياري از توسعه‌دهندگان بازي‌هاي ويديويي قرار گرفته و هر ساله شاهد انتشار محصولات مختلفي از توسعه‌دهندگان پيرامون وقايع تاريخي واقعي هستيم. با اين حال رقم زدن تاريخ توسط بازيكن كمتر موضوعي است كه در يك بازي ويديويي شاهد آن بوده‌ايم. اينكه در جايگاه يك پادشاه بنشينيم و تصميمات كليدي را براي آينده سلطنت خود يا كشور اتخاذ كنيم، بي‌شك در كنار اهميت فراوان، مسئوليتي خطير محسوب مي‌شود.

اين دقيقا همان كاري است كه استوديو نريال، سازنده بازي، با عرضه Reigns آن را هدف گرفته است. اين استوديو با تمركز بر همين اصل، يعني قرار دادن بازيكنان در مجموعه وقايع مختلف، اين فرصت را به آنها مي‌دهد تا با نشستن بر جايگاه يك پادشاه، تصميمات حساسي را براي آينده پادشاهي خود و از آن مهمتر حكومت بگيرند.

Reigns

 

Reigns تجربه‌اي متفاوت از حكمراني را به دستگاه‌هاي موبايل مي‌آورد

داستان بازي به روشي لايه‌ لايه روايت مي‌شود؛ در اين روش بازيكنان با پاسخ‌ به هر پرسش قادر هستند در لحظه يا با كمي فاصله نتيجه انتخاب‌هاي خود را مشاهده كنند. اين موضوع بستر مناسبي را براي تفكر برروي هر انتخاب فراهم مي‌كند تا با بررسي شرايط و ميزان رضايت چهار جبهه اصلي حكومت داري شامل مذهب (كليسا)، مردم، ارتش و خزانه (اقتصاد)، پاسخ‌ مثبت يا منفي را انتخاب و به نمايندگان براي افزايش يا كاهش رضايت گروه‌ها ارائه كنيد. ازدواج با پرينسس يك سرزمين ديگر، تاسيس كليسا يا بيمارستان، كمك به روستاييان، كپي كردن ابزار قلمروهاي ديگر، حمله يا دفاع در برابر وايكينگ‌ها و بسياري از موارد ديگر نياز به رضايت يا عدم رضايت شما دارد.

Reigns

Reigns اساسا يك بازي كارتي و مبتني بر متن محسوب مي‌شود. با مطالعه سوالات، پيشنهادات يا خواسته‌هاي مختلف بايد از ميان دو پاسخ از پيش تعيين شده يكي را با راست يا چپ كشيدن انگشت خود روي نمايشگر انتخاب كنيد كه درنتيجه آن با پاسخ به هر يك از كارت‌ها، يك تا چهار جناح قدرت در قلمرو را تحت تاثير قرار مي‌دهيد. به عنوان مثال، در صورتي كه تنها به فكر نبرد يا كمك به روستاييان باشيد و خزانه را در نظر نگيريد، همين موضوع با خالي شدن خزانه و فروپاشي اقتصاد سلطنت همراه شده و افرادي ناشناس پادشاه را به فجيع‌ترين شكل ممكن به قتل مي‌رسانند. با پيشروي در حكومت و پشت سر گذاشتن سريع سال‌ها به مرور شخصيت‌هاي جديد در خواست ملاقات با پادشاه را مي‌كنند، در صورت تاييد ملاقات يا انجام عمل خاصي به مرور كارت‌هاي جديدي را آزاد خواهيد كرد. توسعه‌دهندگان با هدف جلوگيري از تكراري شدن بازي، مجموعه ماموريت‌هايي شامل پيروزي در دوئل، بدست‌ آوردن يك سنگ خاص يا ملاقات با شخصيتي خاص را در نظر گرفته‌‌اند. از ميان صدها كارت موجود در بازي در مجموع ۱۰۳ كارت شامل شخصيت‌ها، روش‌هاي مرگ يا ماموريت‌ها مي‌شوند كه همگي آنها قابل آزادسازي هستند.

يكي از نكات منفي بازي را مي‌توان در كنار تكراري شدن برخي سوالات در طول روند بازي، محدوديت در انتخاب پاسخ‌ها دانست. شما تنها قادر به حدس عواقب انتخاب از روي متن پرسش هستيد. گاهي اوقات بازي به سرعت باعث شگفتي مي‌شود و در حالي كه شرايط به خوبي پيش مي‌رود شاهد جدا شدن سر پادشاه خود خواهيد بود. در بازي برخي كارت‌ها نيز با تاثيرات بلند مدت وجود دارند. به عنوان مثال زماني كه قلمروي جديدي را به پادشاهي خود اضافه مي‌كنيد،‌ با مرگ پادشاه كشورگشا، براي ساليان طولاني ارتش و اقتصاد پادشاهي با رونق روبرو مي‌شوند. همين رونق خود باعث افزايش سريع توانايي‌هاي ارتش و اصراف در خورد و خوراك شده و در نتيجه شاهد ايجاد چالش‌هاي جديدي براي مقابله با افزايش بي‌رويه‌ي اين دو عنصر حكمراني خواهيم بود. با افزايش يا كاهش بي‌رويه هر يك از جناح‌ها، شاهد كوتاه شدن سلطنت پادشاهي هستيم.

رونمايي از سخت افزار جديد زايس براي واقعيت مجازي

۱۵۴ بازديد

رونمايي از سخت افزار جديد زايس براي واقعيت مجازي

سخت‌افزار ويژه‌ي زايس كه در نمايشگاه CES 2018 از آن رونمايي مي‌شود، به كاربران اجازه مي‌دهد بازي‌هاي واقعيت مجازي كامپيوتر را از طريق استريم‌پي‌آر و تنها با استفاده از گوشي هوشمندشان بازي كنند. جذابيت اصلي اين مجموعه به‌ خاطر بخش نرم‌افزاري خاص آن است كه باعث مي‌شود بازي واقعيت مجازي كامپيوتري روي گوشي هوشمند استريم و گوشي از طريق USB به كامپيوتر متصل شود. اين نرم‌افزار داده‌هاي حسگر گوشي‌ هوشمند را از كامپيوتر عبور مي‌دهد تا كارهاي هدست واقعيت مجازي را شبيه‌سازي كند. اين نرم‌افزار همچنين داراي يك جفت كنترلر بلوتوث كم‌انرژي است كه همانند كنترلر دي‌دريم گوگل، ۳ درجه از آزادي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

اين كيت قرار است در تابستان امسال با قيمتي ۱۲۹ دلار وارد فروشگاه‌هاي آمريكا شود. اگر بخواهيم واضح‌تر بگوييم، شما به هدست واقعيت مجازي گوشي هوشمند خود نياز خواهيد داشت؛ ولي تقريبا همه‌ي انواع هدست با اين كيت كار مي‌كنند؛ از كاردبورد گوگل گرفته تا هدست باكيفيت وي‌آر وان زايس. به‌دليل همكاري بين زايس و وَلو، اين كيت با بازي‌هاي استريم‌وي‌آر خارج از مجموعه هم سازگار خواهد بود. از آنجايي كه رديابي موقعيت براي اين كيت وجود ندارد، ديگر نيازي به يك فضا يا اتاق بزرگ نيست و متأسفانه اين بدين معنا است كه بازي‌هايي كه به رديابي فضاي بزرگ (به اندازه يك اتاق) نياز دارند، به‌خوبي كار نخواهند كرد. يك كامپيوتر قوي هنوز هم ضروري است؛ ولي اگر شما يك كامپيوتر معمولي و يك گوشي هوشمند با سيستم عامل آي‌اواس يا اندرويد جديد داشته باشيد، كار شما راه مي‌افتد و به همين دليل زايس مدعي است كه اين تجربه و كيت جديد، رقيب بسياري از هدست‌هاي واقعيت مجازي كامپيوترهاي گران خواهد بود.

در نگاه اول نكته‌ي مشخص اين است كه شما در حال حاضر هم مي‌توانيد اين كار را با برنامه رفيت‌كت يا يك برنامه ساده VNC سازگار با برد انجام دهيد. جفت كردن يك مجموعه كنترلر سازگار با حسگرهاي حركتي روي بُرد اين تجربه را به وجود خواهد آورد. تفاوت سيستم وان‌كانكت زايس اين است كه نسبت به بقيه بسيار ساده‌تر و استفاده از آن بسيار آسان است. با اينكه راه‌ حل‌هاي ساختگي ديگر مثل ريفت‌كت، ممكن است به مقداري مهارت فني يا حتي يك دستگاه اندرويد روت‌شده نياز داشته باشند، سيستم زايس مي‌تواند تقريبا بدون هيچ زحمتي به‌خوبي كار كند؛ تنها به شرطي كه به يك كامپيوتر و گوشي هوشمند معمولي متصل شود. احتمالا آن دسته از سخت‌افزارهايي كه از استانداردهاي لازم براي بازي واقعيت مجازي برخوردار نباشند، هنوز مي‌توانند از اين كيت براي بازي‌هاي دي‌دريم استفاده كنند؛، تنها به‌شرطي كه گوشي آن‌ها سازگار باشد. آن‌ها حتي مي‌توانند از اين كيت براي انجام بازي‌هاي ضعيف‌تر واقعيت‌مجازي نيز استفاده كنند (با استفاده از راه‌حل‌هايي كه استريم‌وي‌آر و ساير نرم‌افزارهاي واقعيت‌مجازي را با وجود نداشتن حداقل مشخصات براي بازي، مجبور به اجرا مي‌كنند).

نظرسنجي: آينده ويندوز موبايل و مايكروسافت در دنياي موبايل چگونه خواهد بود؟

۱۳۵ بازديد

نظرسنجي: آينده ويندوز موبايل و مايكروسافت در دنياي موبايل چگونه خواهد بود؟

پس از انقلاب گوشي‌هاي هوشمند و استقبال گسترده از محصولاتي نظير آيفون اپل و پلتفرم اندرويد گوگل، مايكروسافت تصميم گرفت پلتفرم خود را براي گوشي‌هاي هوشمند توسعه دهد. هرچند ردموندي‌ها در حوزه‌ي پي‌سي جايگاه دست‌نيافتني داشته و دارند؛ اما عدم توجه به نيازهاي كاربران در گوشي‌هاي هوشمند كه از مشخصاتي نظير نمايشگر كوچك بهره مي‌برند، باعث شد ويندوز در گوشي‌هاي هوشمند چندان كاربرپسند نباشد؛ چرا كه مايكروسافت سنت طراحي رابط كاربري در پي‌سي را نيز در براي نمايشگر‌هاي كوچك حفظ كرده بود، حال آنكه آي‌ او اس و اندرويد نگرش بهتري در پيش گرفتند.

مايكروسافت بعدها براي بهبود وضعيت، تصميم به همكاري با نوكيا گرفت و سپس اين كمپاني فنلاندي را نيز تصاحب كرد تا بتواند با ويندوز فون و بعدها و ويندوز ۱۰ موبايل جايگاهي كسب كند، اما ديگر دير شده بود؛ چرا كه اندرويد و آي او اس بازار را با محصولات خود تا مرز اشباع پيش برده بودند.

پس از تغييرات در هرم مديريتي مايكروسافت و تكيه زدن مديري جوان چون ساتيا نادلا بر مسند قدرت، سياست‌هاي اين كمپاني نيز در قبال گوشي‌هاي هوشمند تغيير كرد. مايكروسافت رويكرد مهربانانه‌تري در قبال اندرويد و آي او اس در پيش گرفت و سعي كرد با گسترش دامنه‌ي سرويس‌هايش به اين دو پلتفرم، حضور خود در دنياي گوشي‌هاي هوشمند را به نوع ديگري افزايش دهد. ردموندي‌ها در پايان سال ۲۰۱۶، امتياز استفاده از برند نوكيا را نيز واگذار كردند تا سياست اين كمپاني در قبال گوشي‌هاي هوشمند در كنار عدم عرضه‌ي محصولي جديد بيش از پيش در هاله‌اي از ابهام باشد.

در يك سال اخير همواره شاهد انتشار شايعات جسته و گريخته‌اي در مورد سرفيس فون بوديم؛ اما هنوز خبري از اين گوشي هوشمند كه بنا بر شنيده‌ها با در نظر گرفتن كاربران اينترپرايز راهي بازار خواهد شد، نيست.

در نظرسنجي اين هفته، نظر شما همراهان هميشگي زوميت را در مورد آينده‌ي ويندوز ۱۰ موبايل و مايكروسافت در حوزه‌ي گوشي‌ هوشمند مورد سؤال قرار داده‌ايم.

 

آينده ويندوز موبايل و مايكروسافت در دنياي موبايل چگونه خواهد بود؟ (زمان نظرسنجي به پايان رسيد)
   
   
   
   
 
جمع كل آراء: 4,139

11 نكته‌اي كه بايد در هنگام عكاسي و فيلم‌برداري با تلفن همراه در سفر مورد توجه قرار گيرند

۱۵۵ بازديد

11 نكته‌اي كه بايد در هنگام عكاسي و فيلم‌برداري با تلفن همراه در سفر مورد توجه قرار گيرند

هنگامي‌كه به سفر مي‌رويد، ممكن است با منظره‌اي زيبا و يا طبيعتي مطبوع رو به رو شويد و مسلما از ثبت خاطرات خود در قالب تصوير لذت خواهيد برد. تلفن هوشمندتان هم كه ديگر به ياري جداناشدني تبديل شده و هميشه همراهتان است. بنابراين حالا كه همه مواد مورد نياز يعني يك سوژه خوب و ابزار كار را در اختيار داريد، بد نيست تا چند دقيقه‌اي هم مهمان ما باشيد تا با ياد گيري چند راز مهم و اساسي، لذت بيشتر و كيفيت بهتري را تجربه كنيد.

اين روزها براي ثبت تصاويري باكيفيت در هر زمان و هر مكان، وسيله‌اي بهتر از تلفن هوشمند نخواهيد يافت. تقريبا اغلب مدل‌هاي پرچم‌دار و ميان رده از دوربيني 5 تا 13 مگاپيكسلي بهره مي‌برند و براي مصارف روزانه و شخصي، كيفيت بسيار مطلوبي دارند. حتي عكاسي در شب هم به لطف تلفن‌هايي چون لوميا 925 و HTC وان به سادگي قابل انجام است و ديگر با صفحه‌اي سياه رو به رو نمي‌شويد.

اما در كنار همه اين‌ها، هنوز اگر فوت و فن كار را ندانسته و شيوه‌ي بهره برداري صحيح از ابزاري كه در اختيار داريد را ندانيد، باز هم به نتايج دلخواه خود نمي‌رسيد.

در زير 11 مورد از مهم‌ترين رموز موفقيت عكاسان موبايلي را آورده‌ايم كه خواندنشان خالي از لطف نخواهد بود:

1- با برنامه عكاسي كنيد. براي خود هدفي در نظر گرفته و به بيان داستان خود بپردازيد. موضوع عكس مي‌تواند هرچيزي باشد. مهم اين است كه خلاقيت خود را به كار گرفته و با تركيب پديده‌هاي محيطي مانند ابنيه تاريخي يا يك جاذبه طبيعي، حس خود از سفرتان را با ديگران به اشتراك بگذاريد. مطمئن باشيد كه عكس‌هاي بدون موضوع و بي‌هدف، تاثير چنداني بر افراد نخواهند گذاشت.

2- در هنگام فيلمبرداري، حتما تلفن خود را 90 درجه چرخانده و به حالت افقي يا اصطلاحا Landscape فيلبرداري كنيد تا از تمام ظرفيت‌هاي قاب تصوير كمال استفاده را ببريد. فيلمبرداري در حالت پرتره به هيچ وجه توصيه نمي‌شود، مگر اين‌كه بخواهيد با سوژه مورد نظر به مصاحبه بپردازيد!

3- در هنگام فوكوس بر روي شخص يا شيء مورد نظر، به جاي استفاده از بزرگنمايي سعي كنيد فاصله خود را كاهش دهيد.

4- براي عكاسي از چهره‌ي افراد، بهتر است به جاي قرار دادن صورت در مركز و تصوير برداري مستقيم از رو به رو، زاويه‌اي ديگر را انتخاب كنيد. چرا كه در اين حالت چهره فرد پهن‌تر و بيني او تخت به نظر مي‌رسد. با متمايل كردن دوربين به اطراف و اندكي تغيير زاويه، از نتيجه كار خود بيشتر راضي خواهيد بود.

5- اين نكته يكي از رازهاي بزرگ عكاسي است.  هنگام تصوير برداري، خطوط راهنما (Gridlines) را فعال كنيد. در اين حالت، صفحه شما به 9 مربع مساوي تقسيم مي‌شود. حالا قسمت مهم كار: سعي كنيد هميشه سوژه عكاسي را در رديف وسط، بر روي مرز ميان يكي از دو مربع كناري با مربع مياني  قرار دهيد. همانطور كه در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد، بهتر است سوژه‌ي اصلي عكس در نقاط حاصل از تقاطع خطوط قرار گيرد. در اين حالت، بيشترين جزئيات و بالاترين اثرگذاري را شاهد خواهيد بود.

tip 5

6- از عكاسي از نزديك (Close-Up) غافل نشويد. آثار باستاني و اشيائ قديمي، گل گياهان، چهره افراد و حتي غذا از موارد بسيار مناسبي هستند كه مي‌توانيد مورد توجه قرار دهيد.

7- در هنگام عكاسي از مناظر، بايد افق يا بخش اعظم منطقه مورد نظر در نيمه پاييني قاب تصوير قرار بگيرد.

2 4

8- گاهي سعي كنيد به جاي تصوير برداري از يك لحظه خاص، از عكاسي پي‌درپي (Burst Mode) استفاده كنيد. بعدا مي‌توانيد عكس‌ها را در نرم افزارهايي چون iMovie يا Movie Maker در كنار هم قرار داده و با افزودن يك آهنگ زيبا، لحظه‌اي رويايي را پديد آوريد.

9- از برنامه‌هاي مانند Vine يا Cinemagram براي ثبت ويديويي 6 ثانيه‌اي بهره ببريد كه در قالب عكسي با فرمت GIF ذخيره مي‌شود. بعدا مي‌توانيد از اين تصوير متحرك در موارد گوناگون و اغلب سرگرم كننده استفاده كنيد.

10- از سه پايه يا يك گيره‌ي تثبيت كننده استفاده كنيد تا از لرزش‌هاي احتمالي جلوگيري شود. براي زوم‌ با درجات بالا نيز به چنين وسيله‌اي نياز خواهيد داشت.

11- هيچگاه اهميت صدا را از ياد نبريد. 50 درصد از يك قطعه ويديويي خوب را صداي آن تشكيل مي‌دهد. بنابراين اگر در كار خود جدي هستيد، خريد يك ميكروفون اضافي را در اولويت قرار دهيد.

اين بود راهنماي ما. اگر شما هم ترفند يا راهكاري مي‌شناسيد، با دوستان خود در زوميت به اشتراك بگذاريد.

چطور ايميل‌هاي خود را رمزنگاري كنيم؟

۱۴۵ بازديد

چطور ايميل‌هاي خود را رمزنگاري كنيم؟

اگر اتصال اينترنتي كه از آن براي ارسال و دريافت ايميل استفاده مي‌كنيد رمزنگاري نشده باقي بماند، در زمان چك كردن نامه‌هاي الكترونيكي، ساير كاربران شبكه قادر هستند با نفوذ به ارتباط شما، نه تنها كلمه عبورتان را بربايند بلكه به كليه پيغام‌هاي رد و بدل شده‌تان نيز دسترسي داشته باشند. اين خطر زماني بيشتر مي‌شود كه از يك محيط عمومي مانند اينترنت بيسيم عرضه شده در مراكزي چون فروشگاه ها، رستورانها و... استفاده مي كنيد. اگر اين مقاله را تا آخر مطالعه فرماييد نه تنها شما را با مسائل اوليه و عمومي در حوزه امنيت داده‌ها آشنا خواهيم كرد، بلكه نحوه رمزنگاري نامه‌هاي الكترونيكي را نيز خواهيد آموخت.

توجه كنيد كه منظورمان از اطلاعات حساس همانا شماره حساب‌هاي بانكي، رموز تجاري و مواردي از اين دست است. اگر مسائل امنيتي را سرسري بگيريد نفوذگران به حساب شما نفوذ كرده و آن را از آن خويش مي كنند، كه مي‌تواند ضررهاي جبران‌ناپذيري را براي شما به همراه داشته باشد. اما گام نخست در حفظ حريم امنيتي چيست؟

قدم نخست: چه مواردي را رمزنگاري كنيم؟

براي تضمين امنيت موثر صندوق پست الكترونيكي تان، نيازمند رمزنگاري سه مورد ذيل هستيد: اتصال اينترنتي، پيغام هايي كه رد و بدل مي‌كنيد و پيام هاي موجود در صندوق پستي تان.

بايد مد نظر داشته باشيد كه استفاده صرف از اتصال اينترنتي ايمن كافي نيست. لازم به ذكر است كه پيام‌هاي الكترونيكي شما در تمام طول مسير (از رايانه شما گرفته تا سرورهاي خدمات دهنده پست الكترونيك) در معرض خطر قرار دارند. بنابراين بهترين گزينه همانا رمزنگاري پيام ها پيش از ارسال آنهاست. بدين ترتيب حتي اگر پيغام ها به دست افراد نااهل هم بيافتد آنها قادر به درك محتواي آن نيستند.

قدم دوم: چطور اتصال اينترنتي خود را رمزنگاري كنيم؟

براي تضمين امنيت اتصال بين ارائه دهنده خدمات پست الكترونيكي و رايانه تان (يا ساير ابزارهايي چون لپ تاب، تبلت، گوشي هوشمند و غيره) بهتر است از اتصال هاي اينترنتي امن SSL و يا TLS استفاده نماييد. اين اتصالات همان ارتباط‌هاي امني است كه در زمان دسترسي به حساب بانكي يا خريد‌هاي اينترنتي تضمين كننده امنيت شماست.

fig1-11351444

در صورتي كه از وب‌ ميل (صندوق پست الكترونيكي مبتني بر وب) استفاده مي‌كنيد، مطمئن شويد كه از طريق ارتباطي امن به صندوق پستي خود متصل شده‌ايد. براي اين منظور بررسي كنيد كه در ابتداي نشاني اينترنتي به جاي http عبارت https وجود داشته باشد. البته بسته به مرورگري كه استفاده مي‌كنيد ممكن است علائم مختلفي را مشاهده نماييد.

اگر پس از ورود به حساب پست الكترونيكي تان هيچ علامتي ملاحظه نكرديد، بررسي كنيد كه آيا در نشاني سايت https وجود دارد يا خير. و اگر پاسخ منفي است، شخصا به جاي http عبارت https را تايپ كرده و دكمه اينتر را بفشاريد. اگر سرويس دهنده ايميلتان داراي ارتباط امن SSL/TLS باشد ممكن است شما در تنظيمات نوع ارتباط را هنوز تعيين نكرده باشيد، براي اين منظور بهتر است به بخش تنظيمات رفته و اين موضوع را بررسي كنيد.

fig3-11351448 

اما اگر از برنامه‌هاي مديريت پست الكترونيك مانند Outlook استفاده مي‌نماييد بهتر است قدري زمان گذاشته و تنظيمات آن را براي استفاده از ارتباطات امن ست كنيد. به همين منظور برنامه را بازكرده به منوي تنظيمات برويد و موارد مربوط به POP/SMTP، IMAP/SMTP و يا HTTP را مد نظر قرار دهيد. در اينجا به دنبال گزينه‌اي براي فعال كردن «رمزنگاري» يا "Encrypt" بگرديد. كه معمولاً ميتوانيد آن را در بخش تنظيمات پيشرفته يافته و لازم است كه پورت‌هاي اتصال را نيز تعيين نماييد.

براي مثال اگر از حساب تبادل ايميل در محل كار استفاده مي نماييد، مي‌توانيد مكان مربوط به تنظيمات امنيتي را در آن بيابيد. اگر اين تنظيمات فعال نشده است، از ارائه دهنده خدمات پست الكترونيكي خود بخواهيد تا سرويسي به شما ارائه كند كه داراي قابليت رمزنگاري SSL/TLS باشد.

قدم سوم: چطور پيام هاي پست الكترونيكي را رمزنگاري كنيم؟

اگر شما نيز دغدغه امنيتي داريد، مي بايست تك‌تك پيام‌هاي پست الكترونيكي خود را رمزنگاري نماييد، اما براي اينكه اين روند به خوبي انجام شود لازم است تا شما و گيرنده هر دو موارد خاصي را تنظيم نماييد.

ضمنا، مي‌توانيد از موارد مربوط به رمزنگاري كه در سرويس دهنده ايميل‌تان موجود است استفاده كنيد يا اينكه نرم‌افزار خاصي را براي رمزنگاري به صورت مجزا تهيه نمايد (Open PGP). از اين گذشته خدمات آنلاين رمزنگاري پست الكترونيك )مانند Sendinc يا JumbleMe) نيز گزينه ديگري است كه پيش روي شما قرار دارد.

public-key-encryption-example

اغلب اشكال رمزنگاري پيام ها مانند S/MIME و يا Open PGP نيازمند آن است كه يك مجوز امنيتي را در رايانه خود نصب نماييد و سپس كاراكترهايي كه كليد عمومي نام دارند را (Public Key) براي افرادي كه ايميل را برايشان ارسال مي‌كنيد، بفرستيد. اين رشته كاركتر ها در واقع يك مدرك امنتي را روي سيستم افراد مورد نظر شما نصب مي‌كند و به اين ترتيب مي‌توانند ايميل شما را مشاهده كنند.

بسياري از برنامه هاي مديريت پست الكترونيكي مانند Outlook از استاندارد S/MIME پشتيباني مي كنند. از اين گذشته، افزونه مرورگرهاي وب مانند Gmail S/MIME مخصوص مرورگر فايرفاكس نيز اين امكان را ارائه مي كند. براي شروع، مي توانيد مجوزهاي امنيتي لازم را از شركت Comodo تقاضا فرماييد.

استاندارد رمزنگاري پست الكترونيكي Open PGP داراي انواع گوناگوني است، كه شامل PGP و GNU مي شود. در صورت تمايل مي توانيد برنامه هاي رايگان و تجاري مناسبي چون GPG4Win يا PGP Desktop Email مخصوص برنامه هاي مديريت پست الكترونيكي روميزي كه از رمزنگاري OpenPGP پشتيباني مي كند را تهيه نماييد.

قدم آخر: چطور نامه هاي ذخيره شده در كامپيوتر را رمزنگاري كنيم؟

اگر از برنامه هاي مديريت پست الكترونيكي در رايانه يا گوشي هوشمند خود استفاده مي‌نماييد لازم است تا از رمزنگاري نامه‌هاي موجود نيز اطمينان حاصل نماييد. بدين ترتيب مطمئن مي‌شويد كه اطلاعات خود را از دسترس نفوذگران دور نگه داشته‌ايد.

از آنجا كه قابل حمل بودن و احتمال گم شدن، يكي از عوامل افزايش دهنده ضريب خطاست، بهتر است كه لپ تاپ يا گوشي هوشمند خود را كاملاً رمزنگاري كنيد. در مقاله بعدي اطلاعات بيشتر در زمينه رمزنگاري رايانه‌هاي مجهز به سيستم عامل ويندوز يا لپ‌تاپ‌ها ارائه خواهيم كرد.

براي گوشي‌هاي هوشمند نيز بهتر است كه از يك سيستم‌عامل مجهز به رمزنگاري بهره ببريد. همچنين لازم است كه براي دسترسي به ايميل و ساير سرويس‌ها نيز كلمه عبوري خاص را تعريف نماييد. براي همين منظور گوشي‌هاي مجهز به iOS و بلك بري مدتهاست كه چنين قابليت هايي را ارائه نموده اند. اما اگر دلبسته آندرويد هستيد براي اين مهم پيشنهاد مي كنيم تا از روايت 3.0 به بعد آن استفاده كنيد. يا اينكه در سيستم‌هاي قديمي تر آندرويد، بهتر است از برنامه هاي مديريت ايميل مناسب (مانند نرم افزار TouchDown) كمك بگيريد.

در صورتي كه نمي‌خواهيد كل محتواي رايانه‌هاي روميزي و يا لپ تاپ خود را رمزنگاري كنيد، حداقل فايل‌هاي داده مربوط به پست الكترونيكي خود را رمزنگاري نماييد. خصوصيات مربوط به رمزنگاري برنامه هاي مديريت پست الكترونيك گوناگون است، براي اين منظور بهتر است به راهنماي نرم‌افزاري كه نصب مي‌كنيد، رجوع نماييد. اگر هم برنامه مربوطه چنين قابليتي را ندارد، مي توانيد پوشه هايي كه فايل‌هاي برنامه در آن نگهداري مي شود را جداگانه رمزنگاي كنيد.

اگر از نسخه‌هاي تجاري و حرفه اي ويندوز استفاده مي‌كنيد مسلماً قابليت رمزنگاري نامه‌هاي الكترونيكي فارغ از نوع برنامه وجود دارد. براي اين منظور از قابليت سيستم رمزنگاري فايل رجوع كنيد. به همين خاطر براي رمزنگاري فايلهاي مربوط به برنامه outlook كافي است فايلهايي با فرمت .PST و .OST را يافته و رمزنگاري كنيد. در سيستم عامل ويندوز xp بهتر است به نشاني

C:Documents and SettingsyourusernameLocal SettingsApplication DataMicrosoftOutlook

و در سيستم عامل ويندوز به نشاني

C:Usersyourusername AppDataLocalMicrosoftOutlook

مراجعه كنيد. پس از يافتن فايلهاي مربوطه كافي است روي آن راست كليك كرده و گزينه Properties را انتخاب و سپس Advanced و در آخر Encrypt Contents to Secure Data را برگزينيد.

fig5-11351437

قابليت EFS يا سيستم رمزنگاري فايل در ويندوز نه تنها مي‌تواند به رمزنگاري فايلهاي انتخابي بيانجامد بلكه هر زمان كاربر به محيط كاربري خود وارد شود تمامي فايل‌ها از اين حالت خارج مي شوند. راستي يادتان باشد پيش از تغيير حساب كاربري و يا تغيير ويندوز حتماً اين قابليت را براي فايل هاي مورد نظر غير فعال نماييد چرا كه پس از تعويض ويندوز ديگر نمي توانيد به آنها دسترسي داشته باشيد.

اگر نرم‌افزار‌هاي بهتري براي رمزگذاري ايميل‌ها سراغ داريد، در بخش نظرات با ما در ميان گذاريد.

رمز عبور تصويري ويندوز ۸: امن يا گيج كننده؟!

۱۴۶ بازديد

رمز عبور تصويري ويندوز ۸: امن يا گيج كننده؟!

مايكروسافت به تازگي آگهي تلويزيوني جديدي را در شبكه‌هاي مختلف پخش مي‌كند كه در آن افراد صفحه لپ‌تاپ خود را لمس كرده و دايره‌ها و خطوط عجيب و غريبي را روي تصاوير خانوادگي خود مي‌كشند.

آنها چرا اين كار را مي‌كردند؟ آيا اين علائم نوعي كد بودند؟ آيا مايكروسافت داشت زيبايي‌شناسي هنري خود را به ما نشان مي‌داد؟! آيا آن گربه توسط يك تك‌تير‌انداز نشانه‌گيري شده بود؟!

اما نه! اين آگهي مربوط به پسوورد تصويري مايكروسافت است!

يكي از چيزهايي كه به ذهنم خطور كرد آن بود كه شايد فردي تصور كند كه با كشيدن انگشت روي تصاوير، مي‌توان بخشي از تصوير را به بخشي ديگر منتقل كرد!

بله! در تصاوير، دور گوش‌هايمان دايره مي‌كشيم! از اين سو به آن سو خط مي‌كشيم! و بدين ترتيب هيچ كس نمي‌تواند رمز ما را هك كند.

واقعيت آن است كه ممكن است براي بسياري به خاطر سپردن ژست‌هاي تصويري از رمز عبورهايي كه تركيبي از تاريخ تولد دوستتان و قد خودتان و شماره همراه پدرتان است، بسيار دشوارتر و گيج‌كننده‌تر باشد.

بياييد كمي از بالا به مساله نگاه كنيم. آيا براي يك كاربر عادي، رمز عبور تصويري قابليتي جذاب است يا گيج‌كننده؟

آيا مردم دوست دارند از اين روش كاملا جديد و انقلابي براي ورود به سيستم استفاده كنند و يا ترجيح مي‌دهند به هر شكلي از همان رمزينه‌هاي قديمي خود استفاده نمايند؟

كاربران عادي دوست دارند تا تكنولوژي به ساده‌ترين شكل ممكن در اختيارشان قرار گيرد. دوست دارند همه چيز واضح و سرراست باشد. دوست ندارند مجبور باشند براي انجام هر كار ساده‌اي آموزش ببينند.

اين آگهي ويدئويي، درباره متد جديد مايكروسافت براي ورود به سيستم، توضيح خاصي نمي‌دهد و فقط از شما مي‌خواهد تا از رمز عبورهاي تصويري استفاده كنيد، كاري كه شما مجبور به انجام آن نيستيد و مي‌توانيد رمزي كه هم‌اكنون روي ويندوز ۷ داريد را روي ويندوز ۸ نيز وارد كرده و استفاده نماييد.

براي ما خوره‌هاي تكنولوژي بي‌شك اين يك قابليت جذاب و امن است، اما آيا همه كاربران اين روش را دوست خواهند داشت؟ اين سوالي است كه شما بايد در بخش نظرات به آن پاسخ دهيد.

گوگل از پخش‌كننده صوتي-تصويري Nexus Q پرده‌برداري كرد

۱۴۲ بازديد

گوگل از پخش‌كننده صوتي-تصويري Nexus Q پرده‌برداري كرد

گوگل امشب در كنفرانس Google I/O ابزار تازه‌اي را با نام Nexus Q معرفي كرد، ابزاري براي استريم ويديو و صدا در خانه كه به تلويزيون و پخش‌كننده صوتي متصل مي‌شود. Nexus Q مي‌تواند فايل‌هاي صوتي يا تصويري را از طريق Google Play يا يوتيوب پخش كند. Q مي‌تواند فايل‌هاي صوتي يا تصويري را به تلويزيون يا اسپيكر خارجي ارسال كند و داراي يك آمپلي‌فاير ۲۵ واتي داخلي است. اين ابزار خانگي اندرويدي مجهز به همان پردازنده بكار رفته در Galaxy Nexus است. توضيحات بيشتر را در ادامه بخوانيد.

Nexus Q داراي پورت‌هاي شبكه، واي‌فاي، بلوتوث، NFC است و از طريق ابزارهاي اندرويدي ديگر مانند تبلت يا تلفن كنترل مي‌شود. Q همچنين داراي پورت خروجي HDMI و صداي اپتيك نيز مي‌باشد.

اگر در يك خانه بيش از يك Nexus Q وجود داشته باشد كاربر باز هم مي‌تواند آنها را از طريق يك ابزار اندرويدي كنترل كند. اما مهمترين قابليت Nexus Q توانايي آن در جنبه‌هاي اجتماعي است. كاربرهاي مختلف مي‌توانند موزيك‌هاي مورد نظر خود را از گوگل پلي انتخاب نموده و به ليست آهنگ‌هاي در حال پخش Nexus Q اضافه نمايند. تصور كنيد در يك مهماني، افراد مختلف مي‌توانند موزيك‌هاي مورد نظر خود را به ليست موزيك‌هاي در حال پخش اضافه كنند.

 

Nexus Q مجهز به 32 لامپ LED است كه رنگ‌بندي و ظاهر اين وسيله را براساس ريتم موزيك تغيير مي‌دهند.

همه اين امكانات براي پخش ويديو نيز ميسر است كاربر مي‌تواند ويديو مورد نظر خود را از قسمت ويديو Google Play و يا از طريق يوتيوب برروي تلويزيون پخش كند.

 

متاسفانه در حال حاضر دسترسي اين ابزار محدود به يوتيوب و گوگل پلي است يعني اگر طرفدار Netflix يا Hulu هستيد امكان پخش ويديو از اين سايت‌ها وجود ندارد.

قيمت Nexus Q با يك جفت اسپيكر Triad برابر ۳۹۹ دلار است. پيش فروش Nexus Q براي كاربران امريكا از امروز و با قيمت ۲۹۹ دلار بصورت مستقيم از Google Play وجود دارد اما كالا در ماه جولاي يعني حدود يك ماه ديگر تحويل خريداران خواهد شد.

نظر شما در مورد Nexus Q چيست؟ آيا به نظر شما امكانات اين ابزار ارزش ۲۹۹ دلار را دارد؟

فروشگاه نرم افزارهاي ويندوز 8 راه اندازي شد

۱۳۲ بازديد

فروشگاه نرم افزارهاي ويندوز 8 راه اندازي شد

فعلا برخي از نرم افزار و بازي هاي محبوب دنيا مانند Cute the Rope يا USA Today كه با رابط كاربري Metro ويندوز 8 نيز سازگار شده اند در Windows Store وجود دارند. برخي شركت هاي توليد كننده نرم افزار نيز توليدات خود را آغاز كرده و به عنوان مثال نرم افزار Kindle آمازون و Wordpress و يا iCookbook براي ويندوز 8 توليد شده و در فروشگاه نرم افزار مايكروسافت جاي گرفته اند.

كاربر با اجراي نرم افزار Windows Store در ويندوز 8 مي تواند به اين فروشگاه دسترسي داشته باشد. از ديگر نرم افزارهايي كه در جستجوي سطحي ما در اين فروشگاه به چشم خورد مي توان به: MSNBC, Vimeo, Slacker Radio, Evernote, Hivemind, Wordament, Pirates Love Daisies, Train Titans و Carmen Sandiego اشاره كرد.

در فروشگاه Windows Store نرم افزارها در گروه هاي مرتبط با يكديگر دسته بندي شده اند، تا كاربر راحت تر بتواند نرم افزارهاي مورد نياز خود را پيدا كند و با گزينه هاي جايگزين آشنا شود. فروشگاه مايكروسافت با سرويس Cloud اين شركت نيز يكپارچه شده است و به اين ترتيب كاربر هر زمان و در هر ابزار مبتني بر ويندوز 8 لاگين كند مي تواند ليست نرم افزارهاي خود را به همراه تنظيمات هر كدام مشاهده كند. يعني وقتي روي كامپيوتر ديگري لاگين كنيد تفاوت چنداني با كامپيوتر خود احساس نخواهيد كرد و به تمام نرم افزارهاي خود دسترسي خواهيد داشت.

فروشگاه نرم افزار Windows Store در حال حاضر در دسترس و قابل استفاده است و مايكروسافت وعده داده كه به مرور زمان نرم افزارهاي بيشتري را به آن اضافه كند.