چگونه وب سايت ها را در گوگل كروم مسدود كنيم؟

۱۶۲ بازديد

ميليون ها وب سايت در سطح اينترنت وجود دارند و بنابراين طبيعي است كه بخواهيد بعضي از آن ها را بلاك كنيد. چه سايت هايي كه هنگام كار وسوسه مي شويد به آنان سر بزنيد و چه وب سايت هايي كه داراي محتويات نامناسب به خصوص براي كودكان هستند.

تا چند وقت پيش كروم اين اجازه را به كاربران مي داد تا چندين كاربر به يك اكانت ويندوز وصل شوند. در واقع مي توانستيد يك پروفايل كاربري بسازيد و روي وب گردي بقيه نظارت داشته باشيد. با اين وجود گوگل اين قابليت را بدون هيچگونه جايگزيني از كروم حذف كرد.

 

بلاك كردن سايت ها در گوگل

 

هر چند معمولا از ويژگي Family Link به عنوان جايگزين ياد مي شود ولي اين ويژگي تنها روي سيستم عامل اندرويد بوده و در حال حاضر هم خيلي كارايي ندارد. بنابراين در مطلب پيش رو تصميم گرفتيم نگاهي به روش هاي ديگر بلاك كردن سايت ها بياندازيم و آن ها را معرفي كنيم.

راه اول: از افزونه هاي كروم استفاده كنيد

تقريبا براي هر چيزي يك افزونه كروم وجود دارد و اگر مي خواهيد وب سايتي را بلاك كنيد، استفاده از افزونه ها نيز روش خوبي به شمار مي رود. اما بين افزونه هاي كروم كه سايت ها را بلاك مي كنند، كدام يك بهتر هستند؟

Block Site

  • دانلود افزونه

بلاك سايت را مي توانيم بهترين افزونه براي مسدود كردن وب سايت ها بناميم. هم سر راست است و هم دست كاربر را باز مي گذارد.

 

Block Site

 

بعد از نصب افزونه، در منوي راست كليك بخش جديدي با نام Block this siteخواهيد ديد. كافيست در صفحه هر وب سايتي كه خواستيد راست كليك كرده و اين گزينه را بزنيد تا تمام صفحات وب سايت به سرعت مسدود شوند. اگر هم تصميم داشتيد تنها يك صفحه به خصوص را مسدود كنيد، همين كار را روي لينكش انجام دهيد.

اكنون اگر به يك وب سايت بلاك شده برويد، پيغامي به نمايش در مي آيد تا جلوي شما را بگيرد. اما در صورتي كه مي خواهيد با آزادي بيشتر سايت ها را مسدود نماييد، روي آيكون گوشه سمت راست و بالا مرورگر كليك كرده و سپس Options را انتخاب كنيد.

اولين تب Site List است در اينجا مي توانيد آدرس يك سايت را نوشته و بدون انكه واردش شويد آن بلاك كنيد. در سمت راست هر سايت كه مسدود كرده ايد نيز سه آيكون ديده مي شود:

  • آيكون پيكان كه اجازه مي دهد مسيري متفاوت براي سايت هاي بلاك شده بسازيد (اصطلاحا Redirect) تا هنگام جستجوي سايت، به همان آدرس جديد برويد
  • آيكون ساعت براي آنكه در روزها يا ساعاتي خاص فقط سايت بلاك باشد
  • با آيكون سطح آشغال مي توان سايت را از ليست وب سايت هاي مسدود شده حذف كرد

اگر هم خيلي حساس بوديد، كليد گزينه Block/Allow را فشار دهيد و نام وب سايت هايي كه به آن ها سر مي زنيد را در بخش پايين بنويسيد. اكنون تمام وب سايت ها بلاك مي شوند و تنها به آن هايي كه نوشتيد مي توانيد برويد.

 

Block Site

 

تب Adult Control مختص بلاك كردن سايت هايي است كه داراي محتويات نامناسب و غيراخلاقي هستند. در قسمت پايين اين قسمت هر كلمه اي كه خواستيد را اضافه كنيد تا هر سايتي كه اين كلمه را دارد مسدود شود.

 

مسدود كردن سايت ها

 

در نهايت تب Settings كه مي توان براي «تمام وب سايت ها» زمان مشخص مسدود كردن يا ري دايركت قرار داد. البته مهمترين بخش اين تب به قابليت گذاشتن رمز باز مي گردد؛ نه تنها مي توانيد براي دسترسي به سايت هاي بلاك شده رمز بگذاريد بلكه توانايي اين را داريد تا حتي اين قسمت را رمزگذاري كنيد تا هر كسي به تنظيمات افزونه دسترسي نداشته باشد.

 

 

Personal Blocklist

  • دانلود افزونه

اين افزونه كه توسط خود گوگل منتشر شده است، به صورت كامل وب سايت ها را مسدود نمي كند. بلكه به كاربر اجازه مي دهد تا روي دامنه ها فيلتر بگذارد تا آن ها در نتيجه جستجوي گوگل نمايش داده نشوند. اگر از طريق گوگل كردن وب سايت ها را پيدا مي كنيد، اين افزونه براي تان مفيد خواهد بود.

بعد از نصب افزونه Personal Blocklist، متوجه يك Block [website].com در زير نتايج جستجوي گوگل مي شويد. روي آن كليك كنيد تا دامنه به ليست بلاك شده ها اضافه شود و ديگر هيچوقت آن را در جستجوي گوگل نببينيد.

 

افزونه هاي گوگل

 

براي اينكه دامنه سايت را نيز از ليست حذف كنيد، روي آيكون افزونه در بالا سمت راست مرورگر كليك رده و Unblock را بزنيد. همچنين مي توانيد ليست بلاك شده ها را براي يك كامپيوتر ديگر بفرستيد. اگرچه در اين روش همچنان مي توان به سايت هاي بلاك شده سر زد ولي حداقل مطمئن هستيد كه آن ها ديگر در نتيجه جستجول گوگل حضور ندارند.

راه دوم: بلاك كردن در سرتاسر اينترنت

يك مشكل بزرگ در روش مسدود كردن سايت ها به كمك افزونه ها وجود دارد: با پاك شدن افزونه ها دسترسي به تمام وب سايت ها باز مي شود. كروم هيچ راه حلي براي «قفل» يك افزونه ارائه نداده و بنابراين بعضي كودكان به راحتي مي توانند از سد اين محدوديت بگذرند.

يكي از راه ها براي اينكه خيال تان راحت شود، بلاك كردن يك وب سايت در سرتاسر اينترنت و از طريق تنظيمات خود مودم است. اين كار اجازه مي دهد تا دسترسي به اينترنت محدود تر شده و در هر زماني كه خواستيد بعضي وب سايت هاي خاص مسدود شوند.

بدون داشتن رمز مودم نيز كسي نمي تواند اين محدوديت را دور بزند. البته اگر فرد از ديتاي موبايل استفاده كند ديگر راهي نداريد.

راه سوم: بلاك كردن در سرتاسر كامپيوتر

به عنوان روش نهايي، مي توانيد سايت ها را در رايانه تان بلاك كنيد. اين راه از فايل ميزبان كمك مي گيرد، يك سند متني روي رايانه هاي شخصي كه كمك مي كند تا نام سايت ها به آدرس هاي آي پي ترجمه شود. به راحتي و با اضافه كردن چند خط كوتاه به اين فايل مي توانيد هر سايتي را مسدود نماييد.

براي دسترسي به اين فايل در هر نسخه مدرني از ويندوز، يك برنامه Notepad را به عنوان ادمين بالا بياوريد. براي اين منظور در منوي استارت كلمه notepad را تايپ كرده، روي آن كليك راست كنيد و در نهايت Run as administrator را بزنيد.

حالا روي File كليك نموده و سپس Open را انتخاب كنيد. در اينجا به جستجوي آدرس زير بگرديد:

C:WINDOWSsystem32driversetc

در بالاي قسمت Open بخشي وجود دارد كه (Text Documents (*.txt را نشان مي دهد. روي آن كليك كرده و آن را به All Files تغيير دهيد. سپس Open را بزنيد.

 

بلاك كردن سايت ها

 

اكنون بايد چند فايل نمايش داده شود، hosts را انتخاب كرده و باز كنيد تا متني ساده به نمايش در بيايد. در پايين متن و با فرمت زير، هر وب سايتي كه مي خواهيد مسدود گردد را بنويسيد: (جاي spam.com نام سايت را وارد كنيد)

127.0.0.1 spam.com

براي هر سايتي كه مي خواهيد بلاك شود، همين كار را انجام دهيد. بعد از اينكه تمام شد، روي File كليك كرده و پس از انتخاب Save متن را ذخيره كند. در نهايت كامپيوتر را ري استارت نماييد. با اين كار ديگر وب سايتي كه در فايل وارد كرديد نشان داده نخواهد شد.

نسل دوم بي ام و X4 2018 معرفي شد

۲۱۱ بازديد

سال 2014 ميلادي بود كه بي ام و SUV جديد خود تحت نام X4 را معرفي كرد. گرچه اين خودرو در بازارهاي جهاني با رقباي سرسختي همچون پورشه ماكان و رنجرور ايووك مواجه شد.

 

 

حال پس از رونمايي از نسل جديد X3 به روال گذشته بي ام و X4 با طراحي ظاهري متفاوت بر پايه همان پلت فرم توسط بي ام و رونمايي شده است. اين دو SUV در كارخانه Spartanburg كشور آمريكا توليد خواهند شد.

X4 در نمايشگاه ژنو در مقابل ديدگان علاقه مندانش قرار خواهد گرفت و قيمت پايه آن به نسبت نسل قبلي افزايش پيدا كرده است. نسل قبلي اين SUV در كشور انگلستان با قيمت پايه 38.540 پوند عرضه مي شد كه حال اين رقم به 42.900 پوند افزايش پيدا كرده است. بي ام و قول آن را داده كه اين نسل يك قدم رو به جلو در زمينه ديناميك رانندگي و هندلينگ به نسبت نسل قبل خود باشد.

 

 

در حال حاضر بي ام و اين SUV را تحت 4 مدل مختلف كه شامل دو مدل بنزيني 4 سيلندر و 2 مدل ديزلي 4 سيلندر معرفي كرده است و در ماه آينده ميلادي دو نسخه 6 سيلندر M-POWER نيز معرفي خواهد شد.

در مدل پايه يعني xDrive20i موتور 2 ليتري 184 اسب بخار قدرت توليد مي كند. در مدل بالاتر يعني xDrive30i قدرت موتور به 252 اسب بخار مي رسد. اين مدل از صفرتا100 را در عرض 6.3 ثانيه پر مي كند.

 

 

مدل 6 سيلندر از قواي محركه مشابه با X3 M40i قدرت خواهد گرفت كه يك موتور 3 ليتري 6 سيلندر است و توانايي توليد 360 اسب بخار قدرت را دارد. همچنين گشتاور آن به صورت اختصاصي  براي X4 بيشتر شده است. در نتيجه اين مدل توانايي رسيدن به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت را در عرض 4.8 ثانيه دارد.

 

 

با اين كه اين مدل به نسبت نسل قبلي خود ابعاد بزرگ تري دارد اما در حدود 50 كيلوگرم سبك تر است. ارتفاع كلي خودرو درحدود 3mm كاهش پيدا كرده  و فاصله محوري 54 mm افزايش پيدا كرده است. بي ام و ادعا مي كند كه تقسيم وزن اين خودرو به صورت 50:50  است.

 

 

در داخل اتاق با زبان طراحي مشابه با نسل جديد X3 طرف هستيم اما بي ام و عنوان كرده كه كيفيت قطعات كار شده در داخل اتاق بالاتر از X3 است و از آخرين مدل جوي استيك دنده در اين SUV استفاده كرده است.

سيستم اطلاعات و سرگرمي بي ام و نيز بر روي يك صفحه نمايش لمسي كه به صورت استاندارد 6.5 اينچ و به صورت اپشنال 10.3 اينچ است به نمايش در مي آيد.

 

 

با افزايش فاصله محوري فضاي پاي سرنشينان عقب به ميزان 27 mm بهبود پيدا كرده است. همچنين فضاي صندوق به 525 ليتر رسيده است.

 

 

جعبه دنده 8 سرعته استپ ترونيك نيز وظيفه انتقال قدرت را بر عهده دارد و به وسيله آخرين نسخه سيستم چهار چرخ متحرك بي ام و به صورت الكترونيكي قدرت را بين چرخ ها تقسيم مي كند.

همانند مدل X3 بي ام از تعليق دوبل جناقي در محور جلو استفاده كرده است. فرمان آن نيز از نوع الكترو-مكانيكي است. بي ام و چرخ هاي 18 تا 20 اينچي را براي اين مدل در نظر گرفته است.

 

 

بي ام و اعلام كرده كه با توجه به ارتفاع 204 mm و توانايي حركت در عمق 500 mm آب و زاويه ورود و خروج به ترتيب 19.4 و 25.7 درجه مي تواند از پس يك سفر خارج جاده اي متوسط بر بيايد.

 

 

براي مقايسه اين اعداد به ترتيب در پايه اي ترين مدل رنجرور ايووك 213 mm 500 mm و 22 و 23.2 درجه است. همانند ايووك بي ام و از سيستم كمكي و كنترلي خودرو در مسيرهاي سراشيبي به صورت استاندارد بهره مي برد.

 

 

به صورت فني اين خودرو رقيب ولوو XC60 و رنجرور ايووك است اما بايد با رقبايي همچون مرسدس بنز GLC رقابت كند.

با اين كه اين سگمنت بسيار رو به رشد است اما مدل قبلي X4 شكست بسيار سختي از مرسدس بنز GLC كوپه خورده است. كل فروش جهاني X4 در سال ميلادي گذشته با 9.2 درصد كاهش به 48.595 دستگاه رسيد. در حالي كه فروش GLC و GLC كوپه به رقم رعب آور 325.061 دستگاه رسيده بود.

 

 

آئودي Q5 نيز در حدود 275.790 دستگاه در سال گذشته فروخته است.

گرچه بي ام و هرگز به دنبال رسيدن به چنين ارقامي نبوده و بي ام و X3 كه گزينه ارزان تري براي خريدارن به شمار مي رود در سال گذشته بيش از 139.457 دستگاه فروخته است. اما بي ام و به دنبال اين است كه با نسل جديد X4 بتواند از موفقيت هاي مدل GLC بكاهد.

گزارش ديجياتو: حذف USSD؛ حل مسئله يا حذف صورت مسئله؟ [تماشا كنيد]

۱۷۳ بازديد

بخش‌نامه بانك مركزي در ابتداي بهمن ماه براي جلوگيري از تراكنش‌هاي مالي باعث شد تا در روزهاي گذشته اظهار نظرهاي مختلفي در اين رابطه شنيده شود؛ از نظراتي كه امنيت اين سرويس را زير سوال مي‌بردند تا ديدگاه‌هايي كه به عدم وجود يك جايگزين مناسب آفلاين براي اين سرويس اشاره مي‌كردند.

حقيقت اين است كه آسيب‌پذيري امنيتي اين بستر وجود دارد اما تا كنون از طريق اين سرويس سواستفاده‌اي گزارش نشده است و همان‌طور كه «ناصرعلي سعادت»، رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور مي‌گويد، نمي‌توان يك شبه تصميم گرفت و سرويسي كه مردم و كسب‌وكارها از آن استفاده مي‌كنند را برچيد.

آمار اپراتورها حاكي از آن است كه ۲۵ الي ۳۰ ميليون كاربر اينترنت نسل دوم در ايران وجود دارد كه همين افراد نمي‌توانند از جايگزين‌هاي آنلاين اين بستر استفاده كنند. به همين دليل تصميم گرفتيم تا با برخي از همين كاربران گفتگو كنيم و ببينم در حال حاضر چگونه اعتبار سيم‌كارت خود را شارژ مي‌كنند و در صورت حذف سرويس USSD براي تراكنش‌هاي مالي، چه راه‌حلي را براي خريد موبايل انتخاب خواهند كرد.

از سوي ديگر با رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور همراه شديم تا از نظرات او در رابطه با احتمال حذف اين بستر آگاه شويم؛ بستري كه البته روز گذشته وزير ارتباطات خبر از رفع مشكل امنيت آن داد، هرچند كه شايد راه‌كار وزير يعني استفاده از اپلت روي سيم‌كارت، به قيمت تعويض تمام سيم‌كارت‌ها در اپراتورهاي موبايل تمام شود. دعوت مي‌كنيم گزارش ويديويي ديجياتو را در اين رابطه تماشا كنيد.

بهترين فيلم هاي هيولايي سبك ژاپني كه تماشاي آن ها را به شما توصيه مي كنيم

۱۷۷ بازديد

فيلم هاي هيولايي از آن دسته فيلم هايي هستند كه همزمان ترس و سرگرمي را براي تماشاگر به ارمغان مي آورند. واژه «كايجو» (Kaiju) يك لغت ژاپني است كه معناي لفظي آن «هيولاي عجيب» بوده اما براي اشاره به هيولاهايي در حد و اندازه هاي گودزيلايي از آن استفاده مي شود. فيلم «گودزيلا» (Godzilla) در سال ۱۹۵۴ عموماً به عنوان اولين فيلم ژانر كايجو يا فيلم هاي هيولايي در نظر گرفته مي شود اما مي توان ادعا كرد كه اولين فيلمي كه در اين ژانر ساخته شده فيلم آمريكايي «كينگ كونگ» (King Kong) در دهه ۳۰ قرن بيستم بوده است.

بسياري از ما اولين فيلم «گودزيلا» و دنباله هاي آن را ديده ايم اما بسياري از فيلم هاي خوب اين ژانر از رادار ما دور مانده اند. در حالي كه در سال كنوني قرار است فيلم هاي هيولايي متعددي اكران شوند، مناسب ديديم شما را به تعدادي از بهترين فيلم هاي هيولايي يا ژانر كايجو كه ممكن است نديده باشيد آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

۱۰- هيولايي از عمق ۲۰٫۰۰۰ پايي (۱۹۵۳)

فيلم هاي هيولايي

در آمريكا همه چيز با فيلم «هيولايي از عمق ۲۰٫۰۰۰ پايي» (The Beast from 20,000 Fathoms) آغاز شد، هر چند بسياري بسياري بر اين باورند كه تنها بايد فيلم هاي ژاپني را فيلم هاي كايجو ناميد. اگر چه فيلم «كينگ كونگ» در سال ۱۹۳۳ اولين فيلمي بود كه هيولايي بزرگ را به سينما معرفي كرد و بدنبال آن فيلم هاي هيولايي ديگري ساخته شد اما اين فيلم آمريكايي دقيقاً يك سال قيل از ساخت فيلم اورجينال «گودزيلا» به سينماها آمد و باعث شد كه فيلم هاي هيولايي ژاپني بيشتري ساخته شده و راه را براي اين ژانر موفق باز كرد. اين فيلم با يك آزمايش اتمي بزرگ در مدار قطب شمال آغاز مي شود و قدرت انفجار باعث مي شود كه يك دايناسور به خواب رفته براي قرن ها بالاخره بيدار شود كه نام آن ريدوسوروس است.

اين هيولاي غول پيكر خود را به سواحل شمالي ايالات متحده رسانده و در محل تخم ريزي باستاني خود كه اكنون شهر نيويورك است خرابي بسياري به بار مي آورد. همانند بسياري از فيلم هاي دهه ۱۹۵۰ بار ديگر گروهي از مردان سفيد پوست شجاع سعي دارند كه اين هيولاي مرگبار را متوقف كنند. چيزي كه اين فيلم را حتي امروزه نيز متمايز مي كند جلوه هاي ويژه تصويري است كه در آن مورد استفاده قرار مي گيرد. ريدوسوروس توسط ري هريهاوزن ساخته و انيمه سازي شد. وي استاد ويليس اوبراين، انيماتور افسانه اي بود كه اولين كينگ كونگ را به وجود آورد.

فيلم هاي هيولايي از آن دسته فيلم هايي هستند كه همزمان ترس و سرگرمي را براي تماشاگر به ارمغان مي آورند. واژه «كايجو» (Kaiju) يك لغت ژاپني است كه معناي لفظي آن «هيولاي عجيب» بوده اما براي اشاره به هيولاهايي در حد و اندازه هاي گودزيلايي از آن استفاده مي شود. فيلم «گودزيلا» (Godzilla) در سال ۱۹۵۴ عموماً به عنوان اولين فيلم ژانر كايجو يا فيلم هاي هيولايي در نظر گرفته مي شود اما مي توان ادعا كرد كه اولين فيلمي كه در اين ژانر ساخته شده فيلم آمريكايي «كينگ كونگ» (King Kong) در دهه ۳۰ قرن بيستم بوده است.

بسياري از ما اولين فيلم «گودزيلا» و دنباله هاي آن را ديده ايم اما بسياري از فيلم هاي خوب اين ژانر از رادار ما دور مانده اند. در حالي كه در سال كنوني قرار است فيلم هاي هيولايي متعددي اكران شوند، مناسب ديديم شما را به تعدادي از بهترين فيلم هاي هيولايي يا ژانر كايجو كه ممكن است نديده باشيد آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

۱۰- هيولايي از عمق ۲۰٫۰۰۰ پايي (۱۹۵۳)

فيلم هاي هيولايي

در آمريكا همه چيز با فيلم «هيولايي از عمق ۲۰٫۰۰۰ پايي» (The Beast from 20,000 Fathoms) آغاز شد، هر چند بسياري بسياري بر اين باورند كه تنها بايد فيلم هاي ژاپني را فيلم هاي كايجو ناميد. اگر چه فيلم «كينگ كونگ» در سال ۱۹۳۳ اولين فيلمي بود كه هيولايي بزرگ را به سينما معرفي كرد و بدنبال آن فيلم هاي هيولايي ديگري ساخته شد اما اين فيلم آمريكايي دقيقاً يك سال قيل از ساخت فيلم اورجينال «گودزيلا» به سينماها آمد و باعث شد كه فيلم هاي هيولايي ژاپني بيشتري ساخته شده و راه را براي اين ژانر موفق باز كرد. اين فيلم با يك آزمايش اتمي بزرگ در مدار قطب شمال آغاز مي شود و قدرت انفجار باعث مي شود كه يك دايناسور به خواب رفته براي قرن ها بالاخره بيدار شود كه نام آن ريدوسوروس است.

اين هيولاي غول پيكر خود را به سواحل شمالي ايالات متحده رسانده و در محل تخم ريزي باستاني خود كه اكنون شهر نيويورك است خرابي بسياري به بار مي آورد. همانند بسياري از فيلم هاي دهه ۱۹۵۰ بار ديگر گروهي از مردان سفيد پوست شجاع سعي دارند كه اين هيولاي مرگبار را متوقف كنند. چيزي كه اين فيلم را حتي امروزه نيز متمايز مي كند جلوه هاي ويژه تصويري است كه در آن مورد استفاده قرار مي گيرد. ريدوسوروس توسط ري هريهاوزن ساخته و انيمه سازي شد. وي استاد ويليس اوبراين، انيماتور افسانه اي بود كه اولين كينگ كونگ را به وجود آورد.

تغيير يك شبه لهجه چطور اتفاق مي افتد؟

۱۷۰ بازديد

دوسال پيش بود كه اتفاقي عجيب براي ميشل مايرس از اهالي آريزونا رخ داد؛ لهجه اش به يكباره تغيير كرده بود و گويي از سفري دور و دراز و از كشوري ديگر به زادگاهش باز گشته بود.

اين خانم ۴۵ ساله در تمام طول عمر خود هيچگاه به لندن سفر نكرده اما بعد از آنكه به خاطر سردردي آزاردهنده به خواب رفت و بيدار شد، متوجه گرديد كه لهجه اش شبيه بريتانيايي ها شده.

شرايطي كه براي مايرس به وجود آمده احتمالا نوعي بيماري نادر به نام سندروم لهجه خارجي يا به اختصار FAS است كه البته احتمال وقوعش بسيار اندك است اما معمولا زماني رخ مي دهد كه نوعي حادثه عصبي نظير آسيب مغزي براي افراد رخ مي دهد.

تا به امروز حدودا صد مورد از اين سندروم در سراسر جهان ديده شده

طبق اعلام پژوهشگران دانشگاه تگزاس در دالاس، تا به امروز حدودا صد مورد از اين سندروم در سراسر جهان ديده شده و در جريان آن به طور مثال لهجه افراد از ژاپني به كره اي، بريتانيايي به فرانسوي، آمريكايي به بريتانيايي و اسپانيايي به مجارستاني تبديل شده است.

براي آنكه درك بهتري از سندروم لهجه خارجي داشته باشيد بهتر است در مورد تغييرات اندكي فكر كنيد كه يك لهجه را از ديگري متمايز مي كنند. براي مثال با تلفظ نكردن حرف «r» يا آر، پيچ دادن به زبان در زمان اداي برخي حروف صدادار، چسباندن لب ها به يكديگر يا ادا نكردن كامل يك حرف بي صدا به ناگاه متوجه خواهيد شد كه لهجه تان شبيه به انگليسي زبان هاي بريتانيا شده است.

 

 

حال اگر تمامي اين تغييرات را به صورت دائمي روي تكلم خود اعمال كنيد (يعني هر زمان كه برخي حروف خاص چه از نوع صدادار و چه از نوع بي صدا را ادا مي كنيد) ميتوان گفت كه شما به سندروم لهجه خارجي دچار شده ايد.

زن نوروژي كه در اوج جنگ جهاني دوم لهجه آلماني پيدا كرد

در يكي از روزهاي سال ۱۹۴۱ و درست در اوج جنگ جهاني دوم تكه اي از گلوله هاي انفجاري موسوم به شرپنل به سر يك خانم نوروژي به نام Astrid L اصابت كرد و جراحتي را به بار آورد. اين جراحت مغزي مصادف شده بود با حمله به كشورش كه در اشغال آلمان ها بود. وقتي اين خانم مجددا هوشياري اش را به دست آورد لهجه اش به لهجه سربازان دشمن شباهت پيدا كرده بود.

Georg Herman Monrad-Krohn از عصب شناسان سرشناس جهاني در نخستين گزارش موردي اش پيرامون سندروم لهجه خارجي اينطور نوشت:

او با نوعي تلخي وصف ناشدني در حرف هايش مرتبا گلايه مي كرد كه در فروشگاه ها توسط يك آلماني دستگير مي شود.

عكس تزئيني مربوط به جنگ جهاني دوم

البته از زمان انتشار اين مقاله تا به امروز محققان بالغ بر يك صد مطالعه موردي در رابطه با سندروم مذكور انجام داده اند. اين شرايط عموما زماني در يك فرد بروز ميكند كه زبان مادري اش به زباني كه در ادامه مانند آن سخن خواهد گفت شباهت داشته باشد.

در مورد مايرس بايد بگوييم كه او با لهجه اي شبيه به انگليسي بريتانيايي از خواب بيدار شد در حالي كه زبان مادري اش انگليسي آمريكايي بوده است.

آمريكايي با لهجه بريتانيايي

در مورد خانم مايرس و مشكلي كه براي وي پيش امده بايد بگوييم كه هنوز دقيقا مشخص نيست چه دلايلي به شكل گيري اين سندروم در وي منجر شده اند و آيا اساسا او به اين سندروم مبتلا شده يا مساله  ديگري براي وي رخ داده است.

همانطور كه در ابتداي مطلب گفتيم اين سندروم زماني رخ مي دهد كه فرد دچار آسيب يا جراحت مغزي مي شود. در اغلب موارد نيز اين آسيب در نتيجه سكته يا ضربه مغزي ترومايي رخ مي دهد؛ يعني زماني كه نواحي مغزي مرتبط با تكلم دچار آسيب مي شوند. در موارد ديگر نيز سندروم مذكور ممكن است به خاطر وجود بيماري هاي رواني مهم از قبيل شيزوفرني تشديد شود اما دقيقا مشخص نيست كه آيا اين قبيل بيماري ها به خودي خود مي توانند باعث ايجاد سندروم لهجه خارجي شوند يا خير.

مولفان گزارش موردي سال ۲۰۱۵ از يك خانم ۳۴ ساله كه علائم سندروم لهجه خارجي و شيزوفرني را با هم داشته در اين باره گفته اند:

در بيماران مبتلا به روانپريشي نيز لهجه جديد در تمام طول بيماري مي تواند ديده شود و ممكن است بعد از فروكش كردن بيماري به كل از بين برود.

جالب آنكه مايرس در مصاحبه اي ديگر گفته بود اين نخستين باري نيست كه با يك لهجه جديد از خواب بيدار مي شود. ظاهرا اين خانم در طول عمر خود در برهه هاي كوتاه مثلا دو هفته اي به لهجه هاي استراليايي و ايرلندي صحبت كرده. اما در مورد اخير لهجه بريتانيايي او براي بيش از دو سال به قوت خود باقي مانده است.

برق مورد نياز ايسلند براي استخراج بيت كوين از كل مصرف خانگي اش بيشتر است

۱۶۷ بازديد

به گفته‌ي كارشناسان، انرژي مصرفي ايسلند براي استخراج بيت كوين نسبت به مقدار انرژي مورد نيازش در بخش خانگي‌اش بيشتر است.

در حال حاضر انرژي استفاده شده در استخراج بيت كوين كشور ايسلند روند به شدت رو به رشدي را تجربه مي كند و اطلاعات موجود نشان مي‌دهد كه در سال ۲۰۱۸ اين ميزان بيشتر از انرژي مصرفي كل ساكنين اين كشور است.

«يوهان سيگوربرگسون» يكي از كارشناسان شركت توليد انرژي ايسلندي HS Orka به خبرنگاران مي‌گويد كه اين كشور نمي‌تواند انرژي مورد نياز برخي ديتا سنتر‌هاي فعال در حوزه‌ استخراح بيت كوين را تامين كند.

فرآيند استخراج بيت كوين زماني رخ مي‌دهد كه كامپيوتر‌ها از طريق حل كردن مسائل بسيار پيچيده‌ي، به عنوان جايزه‌ بيت كوين دريافت مي كنند.

سيگوربرگسون در اين باره به خبرنگاران خاطر نشان كرد كه اكنون سالانه ۸۴۰ گيگاوات ساعت صرف فرآيند استخراج بيت كوين در كشور ايسلند مي‌شود. اين در حالي است كه انرژي مصرف شده براي تامين برق خانگي كشور ياد شده تنها ۷۰۰ گيگاوات ساعت است.

كشور ايسلند بهشت استخراج بيت كوين است، چرا كه هم نرخ انرژي و برق در اين كشور پايين است، هم سرعت اينترنتش به علت استفاده از شبكه‌هاي فيبري- نوري بسيار بالاست.

به علاوه آب هواي سردسيري اين كشور نقشي اساسي در داغ نشدن دستگاه‌هاي استخراج ارز مجازي ايفا مي‌كند. حتما مي دانيد كه پروسه‌ي توليد بيت كوين گرماي بسيار زيادي بوجود مي‌ آورد و سرماي هواي ايسلند باعث شده شركت‌ها از پرداخت هزينه هاي گزاف براي سرد كردن تجهيزاتشان معاف شوند.

اما به هر حال اين فرآيند مقدار زيادي الكتريسته مصرف مي‌كند. Genesis Mining يكي از معروف‌ترين شركت‌هاي استخراج ارز ديجيتالي اخيراً سه كارخانه‌ي استخراج بيت كوين در اين كشور افتتاح كرده است و مديرعامل آن معتقد است كه كمپاني‌اش به تنهايي يكي از بزرگترين مصرف كنندگان انرژي در ايسلند است.

به تازگي دولتمردان اين كشور شركت‌ها را به استخراج بيت كوين تشويق مي‌كنند چرا كه به باور آنها اين امر مي‌تواند قدمي مثبت در صنعت ماليات ايسلند بردارد.

پهپاد خودران ۲۵۰۰ دلاري Skydio مي داند كجا هستيد و به كجا مي رويد [تماشا كنيد]

۱۶۶ بازديد

ساعاتي پيش Skydio، استارتاپي متشكل از محققان دانشگاه MIT از جديدترين پهپاد خودران خود به نام R1 پرده برداشت. اين پهپاد فوق پيشرفته مي تواند سوژه خاصي (مثلا يك انسان) را دنبال كرده و از آن فيلمبرداري كند، در عين اين كه با موانع سر راهش برخوردي نداشته باشد.

پهپاد R1 كه ۲۴۹۹ دلار قيمت گذاري شده مي تواند سوژه ها را در يك جنگل انبوه يا حتي فضاهاي سربسته هم دنبال كند، و در اين كار تبحر بسيار بالايي دارد. R1 براي رسيدن به اين حد بالا از تشخيص موانع به ۱۳ دوربين روي بدنه خود مجهز شده كه از طريق آن ها به مسيريابي و دنبال كردن سوژه ها مي پردازد.

 

پهپاد خودران R1

 

خريداران اين پهپاد مي توانند از طريق يك اپليكيشن تصاوير زنده و 4K آن را تماشا كنند. با ورود به اپليكيشن، كافيست خودتان يا دوستان تان را در قاب دوربين R1 پيدا كرده و روي آن ها اشاره كنيد تا با همين روش ساده سوژه ها را به پهپاد شناسانده باشيد.

با اين كار، R1 به پرواز درآمده و تا لحظه اي كه بخواهيد سوژه ها را برايتان دنبال مي كند. اين پهپاد خودران با هر بار شارژ مي تواند به مدت ۱۶ دقيقه برايتان فيلمبرداري كرده و سوژه ها را با سرعت ۴۰/۲ كيلومتر بر ساعت دنبال نمايد.

همچنين حافظه داخلي ۶۴ گيگابايتي و پردازنده ۲۵۶ هسته اي Nvidia TX1 به عنوان قلب تپنده هم از خصوصيات ديگر آن هستند. در انتها بد نيست بدانيد كه پهپاد R1 داراي يك حالت «استاديوم» هم هست كه مي تواند براي فيلمبرداري رويدادهاي ورزشي بدون نياز به فيلمبردار بسيار مفيد و كاربردي ظاهر شود.

اپل با عبور از ايسوس نزديك به 10 درصد بازار نوت بوك جهان را در اختيار گرفت

۱۶۳ بازديد

بر اساس گزارش شركت آماري TrendForce، سري لپ تاپ هاي اپل يعني مدل‌هاي مك بوك، مك بوك اير و مك بوك پرو در سال ميلادي گذشته موفق شدند ۱۰ درصد از عرضه‌ي جهاني اين محصولات را به خود اختصاص دهند.

شركت آماري مذكور ادعا مي‌كند كه اپل موفق شده در فروش نوت بوك، ايسوس را پشت سر گذاشته و چهارمين برند پرفروش لپتاپ باشد. شركت كوپرتينويي توانسته با افزايش يك درصدي فروش خود، درصد عرضه‌ي محصولاتش به بازارجهاني را به رقم ۹.۶ رسانده و به سمت دو رقمي شدن گام بردارد. اين در حالي است كه فروش ده درصدي ايسوس در بازار جهاني يك درصد كاهش يافته و به همين علت يك پله در ليست عرضه‌ي جهاني لپتاپ پايين آمده است.

 

 

كارشناسان معتقدند كه اپل‌ با عرضه‌ي نسخه‌ي به روز رساني شده‌‌ي  مك بوك پرو در تير ماه امسال موفق شده كه عرضه‌ي اين محصول را ۱۸ درصد افزايش دهد. اين افزايش عرضه شايد بالاترين رشد فروش يك محصول مشخص ميان برند‌هاي مختلف باشد.

با استناد به آمار ارائه شده، ميزان عرضه جهاني تمامي برند‌هاي نوت بوك جمعاً ۱۶۴.۷ ميليون دستگاه بوده كه نسبت به رقم مشابه در سال گذشته ۲.۱ درصد افزايش يافته است. لپتاپ هاي اچ پي، لنوو و دل كه همگي گجت هايي با سيستم عامل ويندوز هستند، موفق شده اند با اختصاص دادن به ترتيب 24، 20 و 15 درصد از فروش جهاني اين محصولات به خود اين صنعت به خصوص را رهبري كنند.

البته بايد توجه داشت كه قيمت لپتاپ‌هاي اپل بسيار بالاست و اين شركت آمار فروش تك به تك محصولات خود را منتشر نكرده لذا آمار ياد شده بر اساس ميانگين قيمت تمامي مدل‌هاي شركت كوپرتينويي نگاشته شده است.

بنچمارك گلكسي اس ۹ پلاس قدرت بالاي دستگاه را به رخ مي كشد

۱۵۷ بازديد

كمتر از دو هفته تا رونمايي از كهكشاني هاي بعدي سامسونگ باقي مانده و حالا شايعات و افشاگري ها به اوج خود رسيده است. اين شركت به تازگي ويديوهايي برايبه رخ كشيدن قدرت دوربين هاي گلكسي اس ۹ منتشر كرده و حالا هم گزارشي از سوي بنچمارك آنتوتو منتشر شده كه قدرت گلكسي اس ۹ پلاس را نمايش مي دهد.

عمده توجه روي نسخه معمولي تر گلكسي اس ۹ است و تقريبا مدل پلاس هم از همه لحاظ شبيه به آن است اما به جز اندازه بزرگتر، مدل پلاس ويژگي هاي متفاوت ديگري هم دارد.

براي مثال، گلكسي اس ۹ پلاس رم ۶ گيگابايتي در كنار ۶۴ گيگابايت حافظه داخلي دارد. اما گلكسي اس ۹ قرار است همان ۴ گيگابايت سال گذشته را حفظ كند. همين ۲ گيگابايت رم اضافه سبب شده تا گلكسي اس ۹ پلاس بتواند امتياز ۲۶۵۲۶۷ را در آنتوتواز آن خود كند.

 

 

اگر بخواهيم مقايسه كنيم، گلكسي اس ۸ پلاس با ۶ گيگابايت رم و اسنپدراگون ۸۳۵ توانسته بود امتياز ۱۷۰۶۴۱ را كسب كند ولي اسنپدراگون ۸۴۵ موجود روي گلكسي اس ۹ پلاس توانسته بازي را تغيير دهد.

در گيك بنچ نيز اين موبايل امتيازهاي ۸۴۰۹ و ۲۴۴۹ را در دو حالت چند هسته اي و تك هسته اي به دست آورده كه نسبت به مدل قبلي پيشرفت قابل توجهي است ولي وقتي با چيپ A11 Bionic موجود روي آيفون X اپل مقايسه مي شود، هنوز عقب است.

آنتوتو رزولوشن ۲۲۲۰ در ۱۰۸۰ را نشان مي دهد كه تنظيمات ۱۸:۵:۹ سامسونگ براي نمايشگرها است و دليل نمرات بالاتر را توضيح مي دهد. ويژگي ديگر گلكسي اس ۹ پلاس كه در ابتدا به آن اشاره نشد، دوربين دوگانه اي است كه گلكسي اس ۹ معمولي از آن بي بهره است.

وارن بافت تبديل به بزرگترين سهامدار شركت اپل شد

۱۷۳ بازديد

بسياري مي خواستند بدانند كمپاني «Berkshire Hathaway» كه تحت مالكيت وارن بافت ميلياردر مشهور قرار دارد مبلغ هنگفتي كه از فروش ۹۵ درصد سهامش در شركت بزرگ IBM به دست آورده را در كجا سرمايه گذاري خواهد كرد. حالا پاسخ به اين سوال مشخص شده است: اپل.

بر اساس گزارشي تازه، كمپاني سرمايه گذاري «بركشاير هثوي» پيش از پايان سال ۲۰۱۷ سرمايه خود در اپل را بيش از ۲۳.۳ درصد افزايش داده است. بدين ترتيب با ۱۶۵.۳ ميليون سهم حالا اين شركت به عنوان بزرگترين سهامدار اپل به حساب مي آيد. سهام مذكور چيزي در حدود ۲۷.۷ ميليارد دلار قيمت دارد.

بافت سرمايه گذاري خود در ثروتمندترين كمپاني تكنولوژيك دنيا را از سال ۲۰۱۶ و با خريد حدود ۱ ميليارد دلار سهم اين شركت آغاز كرد و از آن تاريخ تا به امروز به طور مداوم در حال افزايش سهم خود بوده است.

 

وارن بافت سرمايه گذاري در اپل

 

ميلياردر و سرمايه گذار افسانه اي آمريكايي تا سال ها هيچ علاقه اي به خرج كردن ثروتش در كمپاني هاي تكنولوژيك نداشت، اما تغييرات بازار در يكي دو دهه اخير و افزايش قدرت و نفوذ بازيگران اين عرصه وارن بافت را نيز وادار به حضور در اين عرصه كرد.

او ابتدا بيشتر سرمايه خود را صرف خريد سهام يك استارتاپ و همچنين شركت بزرگ IBM كرد، اما در سال هاي اخير با كاهش سهم خود به سمت ديگر غول بازار يعني اپل متمايل شده است.